Onze hoogtepunten op social media in 2025

Afgelopen jaar deelde Alrijne verschillende mooie verhalen met een groot publiek. Op Facebook bereikten we meer dan 2 miljoen weergaven met 106 berichten, terwijl de gezamenlijke verpleeghuisaccounts 464.000 weergaven telden. Op Instagram bereikte Alrijne 1 miljoen weergaven met 97 berichten. Tot slot, op LinkedIn had het ziekenhuis van Alrijne in 2025 ruim 565.000 weergaven.

Op 2 oktober heeft de gipskamer Leidens Ontzet gips gemaakt om een patiënt op te vrolijken. Dat zorgde voor bijna 150.000 weergaven en bijna 2.000 interacties op Facebook. Ook Instagram was fan met bijna 50.000 weergaven en bijna 500 interacties.

Opvallend was het bezoek van augurkenkoning Oos Kesbeke aan ons Moeder- en Kindcentrum en de kinderverpleegafdeling in Leiderdorp. Het bericht over zijn bezoek zorgde voor 165.371 weergaven en meer dan 1.000 interacties op Facebook. Ook scoorde hij goed op Instagram met 21.500 weergaven en bijna 500 interacties. 

Welke onderwerpen hadden ook veel bereik? Scroll verder voor onze top 6! 

Van zwamcijsje tot GDS-machine

In 2025 zijn grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Daarover verschenen tientallen berichten. Vooral het verhaal van groene dokter Cornelis Visser, het zwamcijsje als stap in de eiwittransitie en Alrijne in Leiden bijna gasloos zorgden voor veel reacties. In deze top 6 krijgt één bericht extra aandacht: de GDS-machine in de apotheek met Hannerieke Barkman. Dat bericht werd meer dan 13.000 keer bekeken en leidde ruim 1.000 mensen door naar het nieuwsbericht op de website.

Samen voor de juiste zorg

Sinds 1 september werken Alrijne en het LUMC samen in de borstkankerzorg onder de naam Borstkankerzorg Leiden. Het bericht over deze samenwerking kreeg op LinkedIn bijna 13.000 weergaven.

Verder trokken de opening van de nieuwe ambulancepost van Hecht RAV Hollands Midden in Leiderdorp en de  SMART Triage-samenwerking met ketenpartners veel aandacht. Het bericht over de ambulancepost werd ruim 12.000 keer bekeken op LinkedIn en kreeg aandacht van Sleutelstad, AD en het Leidsch Dagblad.

Sportieve acties

Ook sportieve acties voor het goede doel trokken veel aandacht. Hoogtepunt was de Swim to Fight Cancer in Alphen aan den Rijn, waar op 7 september een team van acht Alrijne-collega’s aan meedeed. De afdeling Oncologie was één van de goede doelen en samen werd €16.654 opgehaald. De actie kreeg veel zichtbaarheid op social media, met ruim 34.000 weergaven op Facebook en bijna 10.000 op LinkedIn.

Ook de LoveLifeRun en de Amsterdam City Swim leverden veel aandacht en mooie opbrengsten op. 

Open dag acute zorg

Op zaterdag 27 september opende Alrijne in Leiderdorp de deuren voor geïnteresseerden in acute zorg en de OK en dat bleek een groot succes: de open dag was in korte tijd volledig volgeboekt en bijna 80 bezoekers kwamen er op af. De open dag leidde bovendien tot nieuwe collega's op meerdere afdelingen. 

Daarnaast was er veel interesse in het bericht over dienstcoördinatoren, waarin werd uitgelegd wat zij dagelijks doen om de zorg goed te laten verlopen; dit leverde veel likes, reacties en duizenden weergaven op social media op. Ook het maandelijkse bericht over nieuwe collega’s werd goed gelezen, met dit bericht als uitschieter met bijna 35.000 weergaven.

Trots op innovatieve zorg

Eind augustus plaatsten we voor het eerst in Europa een pacemaker met de Helix Locking Tool. Dat is een innovatieve tool die de pacemakerdraad nauwkeurig op zijn plek houdt tijdens de implantatie. Met 17.500 weergaven was dit ons populairste LinkedIn bericht

Eind september openden we in Leiderdorp de Nuchtere Opname Afdeling. Op deze afdeling worden patiënten ontvangen en voorbereid die nuchter moeten zijn voor een operatie. Op Facebook leverde dit maar liefst 57.000 weergaven op. Ook het AD gaf de opening aandacht. 

De 25ste Wetenschapsavond van Alrijne was met ruim 65 gasten een groot succes. Er werden 3 prijzen uitgereikt: 2 publieksprijzen voor beste poster en beste presentatie en de wetenschapsprijs voor beste presentatie.

Helix Locking Tool 

Meer zeggenschap voor verpleegkundigen

De verpleegkundige adviesraad ging na tien jaar verder als het vsb, waarmee de zeggenschap van verpleegkundigen werd versterkt; het bericht werd ruim 11.000 keer weergegeven op LinkedIn. Samen met de start van het verpleegkundig innovatieteam (vit) gaf dit een impuls aan vernieuwing.

Ook was er veel aandacht voor de start van Edo Schubert als nieuw lid van de raad van bestuur. Opvallend veel bereik kreeg daarnaast het bericht dat Alrijne niet langer anoniem belt: een ogenschijnlijk kleine verandering die met meer dan 80.000 weergaven op Facebook en bijna 100 reacties veel losmaakte.