1. Vermijd sterk gekruide of vette voeding. Een wat minder gekruid, flauwer dieet met voedingsmiddelen zoals bananen, rijst, appelsap, crackers of aardappelen kan de kans dat je last krijgt van je maag en dat je misselijk wordt verkleinen. Vermijd gebakken, gefrituurd, geroosterd en erg heet voedsel.
  2. Voeg eiwitten toe aan je eten: eiwitrijke voeding werkt vaak beter tegen misselijkheid dan vet of koolhydraten. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in; kip, kwark, vis, eieren, peulvruchten, kaas, yoghurt, karnemelk.
  3. Vermijd grote maaltijden. Als je bij misselijkheid wat vaker een klein beetje eet, kan dat de symptomen van misselijkheid tegengaan.
  4. Blijf even rechtop zitten na het eten: Sommige mensen hebben meer last van oprispingen of worden misselijk als ze binnen 30-60 minuten gaan liggen na een maaltijd.
  5. Vermijd drinken bij het eten. Als je bij het eten iets drinkt, kan dat het gevoel van volheid vergroten, wat bij sommigen kan zorgen voor meer misselijkheid.
  6. Zorg dat je niet uitdroogt. Uitdroging kan de misselijkheid verergeren. Als je naast de misselijkheid ook moet braken, vervang dan het verloren vocht met vloeistoffen die rijk zijn aan elektrolyten, zoals mineraalwater zonder koolzuur, groentebouillon of een sportdrank.
  7. Vermijd sterke geuren. Die kunnen de misselijkheid verergeren.
  8. Soepen (kippensoep/bouillon), zacht voedsel eet vaak gemakkelijker dan bijvoorbeeld brood.
  9. Drink voldoende (1,5 tot 2 liter) per dag om te voorkomen dat u een droge mond krijgt of mondschimmels ontwikkelt. Dit zorgt namelijk voor een vieze smaak en kan misselijkheidsklachten geven.
  10. Het drinken van gemberthee verlicht misselijkheidsklachten. Schil en snijd de gemberwortel in kleine stukjes en laat deze 3-5 minuten trekken in het water. U kunt voor de smaak wat honing of een schijfje citroen/sinaasappel toevoegen.
Terug naar boven