Als je wil stoppen, maar iedereen om jou heen blijft roken, wordt het erg lastig. Het is eventueel ook een optie dat de familieleden buiten gaan roken, want die schadelijke stoffen blijven nog maanden binnen hangen.

Maar meeroken blijft ook erg schadelijk. Bij een aantal patiënten zie ik de gevolgen hiervan. “Ik heb ook patiënten die nooit gerookt hebben, maar wel COPD krijgen. Vaak hebben zij een partner die stevig rookt of komen ze uit een gezin waar veel sigaretten werden opgestoken. Dit komt doordat schadelijke stoffen in een sigaret zich hechten aan stoffen in huis. Dit noemt je ook wel 'derdehandsrook'. Dit is de rook die achterblijft in kleren, in de auto, of in het bankstel. En rook die ergens intrekt kan dus maanden blijven hangen.”

Slechte alternatieven

Veel mensen gaan ook op zoek naar een alternatief. Soms lijkt dat minder slecht. Denk maar aan de waterpijp. Helaas is deze net zo slecht als de sigaret. “Een uur roken van de waterpijp staat gelijk aan minimaal 100 sigaretten. Bovendien duurt het roken van een waterpijp langer dan het roken van een sigaret en krijg je meer rook binnen, en net als de sigaret krijg je met de waterpijp ook veel schadelijke stoffen binnen.

De e-sigaret is ook helemaal hot. Mensen denken dat ze beter een e-sigaret kunnen roken in plaats van een gewone sigaret, maar dat is niet zo. De e-sigaret is ook heel slecht. Een e-sigaret kan wel geschikt zijn om te minderen! Ik had laatst een patiënt die bij een e-sigaret makkelijk één of twee trekjes kon nemen en ‘m dan weg kon leggen, maar wees gewaarschuwd: de e-sigaret en de shishapen kunnen verslavend zijn en zeer giftige en kankerverwekkende stoffen bevatten. Daarnaast heb je een heleboel andere bijwerkingen zoals mond- en keelirritatie, droge hoest, duizeligheid en misselijkheid.”

Maar anders kom ik aan of krijg ik last van stress…

“Wat je veel hoort is dat vrouwen, en ook mannen, vaak niet willen stoppen met roken omdat ze dan dikker zouden worden. Roken versnelt je stofwisseling, dus als je stopt kun je inderdaad een paar kilo aankomen. Maar wat je niet moet vergeten is dat als je stopt met roken je ook een betere conditie krijgt én je minder kortademig bent! Sporten gaat dus weer een stuk makkelijker!”

Ook is bewezen dat roken de stress niet vermindert, al zijn veel mensen daar wel van overtuigd. Sterker nog, de stress neemt toe als je rookt, waardoor je in een vicieuze cirkel komt: je krijgt meer stress door roken, daardoor steek je een sigaret op en vervolgens bouwt zich dit op. Als je door stress rookt, dan helpt dat misschien heel eventjes, maar dat is maar van korte duur. Het stressniveau van een roker is continu hoger dan van een niet-roker.”

Maar wanneer dan?

Maar wat is dan de beste oplossing? Abrupt stoppen met roken? Of langzaam afbouwen? “Dat is echt ieder voor zich, net wat bij je past. Ik heb van patiënten wel eens gehoord dat ze het roken afbouwen met behulp van een e-sigaret, maar anderen hebben weer succes als ze in één keer helemaal stoppen. Wat ik wel zie, is dat er nooit een juist moment voor is, mensen zijn er nooit helemaal klaar voor. Wat belangrijk is, is dat de knop om gaat en dat je het voor jezelf doet.”

Terug naar boven