Afdelingen & Specialismen

U bent een tijdje geleden geopereerd aan staar. Nu heeft u nastaar. Hiervoor krijgt u een laserbehandeling. In deze folder geven wij u informatie over nastaar en de laserbehandeling.


Wat is nastaar?

Tijdens de staaroperatie is de troebele inhoud van de ooglens (staar) weggehaald en is er een kunstlens geplaatst in het achtergebleven lenszakje. Na een staaroperatie kunt u last krijgen van nastaar. Dit betekent dat het achtergebleven lenszakje troebel is geworden. Wat u hiervan merkt, is dat u langzaam weer wazig gaat zien.



Laserbehandeling voor nastaar

De oogarts kan met behulp van een laser een gaatje in het troebele lenszakje maken. Na deze behandeling gaat u in de meeste gevallen weer beter zien.



De behandeling

Op de polikliniek krijgt u oogdruppels:


  • om de pupil wijder te maken,
  • om het oog te verdoven.
Ook krijgt u een druppel om verhoging van de oogdruk tegen te gaan.

Tijdens de behandeling zit u in een stoel met uw kin op een steun en uw voorhoofd tegen een band, net zoals in de spreekkamer.
De oogarts plaatst een lensje op uw oog en houdt dat vast. Dit lensje bundelt de laserstralen. Zo komen ze op de plaats die behandeld moet worden. Ook kunt u hierdoor niet per ongeluk knipperen.
De laser maakt een tikkend geluid. De laserbehandeling zelf doet geen pijn.
De behandeling duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.

Het is handig om van tevoren begeleiding en vervoer naar huis te regelen, want u mag na de behandeling niet zelf autorijden.

Na de behandeling

Direct na de behandeling ziet u vaak minder scherp door de behandeling zelf en alle oogdruppels. De dag na de behandeling ziet u weer beter.
U kunt na de laserbehandeling bewegende vlekken zien. Dit zijn restanten van het lenszakje en dit is normaal! Als het goed is, heeft u hier na een paar dagen minder last van.

Neem contact op met de polikliniek Oogheelkunde als u:
  • steeds meer vlekken gaat zien,
  • slechter gaat zien,
  • lichtflitsen ziet.
Gebruikt u oogdruppels, ooggel of oogzalf, dan moet u hiermee gewoon doorgaan, ook op de dag van de laserbehandeling.

Tot slot

Wat neemt u mee?
  • uw (geldige) identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs);
  • uw zorgverzekeringspas;
  • uw medicatie-overzicht. Dat is een lijst met de medicijnen die u nu gebruikt. U haalt deze lijst bij uw apotheek.
Heeft u een andere zorgverzekering of een andere huisarts? Of bent u verhuisd? Geef dit dan door. Dat kan bij de registratiebalie in de hal van het ziekenhuis.
Zorgt u ervoor dat u op tijd bent voor uw afspraak? Kunt u onverwacht niet komen? Geeft u dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Dan maken we een nieuwe afspraak met u.

Uw team

Op onze polikliniek werken naast de oogartsen ook optometristen, orthoptisten en TOA’s (technisch oogheelkundig assistenten). Zij zullen voorafgaand aan uw bezoek aan de oogarts de vooronderzoeken doen. Houdt u daarom rekening met een langere bezoektijd op onze polikliniek.

Daarnaast is Alrijne Ziekenhuis een opleidingsziekenhuis. Dit betekent dat u onderzocht en behandeld kunt worden door een coassistent of een oogarts in opleiding, beide onder directe supervisie van uw oogarts. Heeft u hiertegen bezwaar, meldt u dit dan voor aanvang van de afspraak.

Meer informatie

Voor meer achtergrondinformatie over oogaandoeningen en de behandeling ervan kunt u kijken op www.oogartsen.nl. Deze informatieve site wordt onderhouden door onder anderen de oogartsen van Alrijne Ziekenhuis. U vindt er teksten, foto’s, filmpjes en handige links naar bijvoorbeeld patiënten verenigingen. Ook kunt u veel informatie vinden op de website: www.oogheelkunde.org.

Vragen

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van deze folder, stelt u deze dan aan uw oogarts of de medewerkers van de polikliniek Oogheelkunde.
De polikliniek Oogheelkunde is van maandag tot en met vrijdag telefonisch te bereiken via 071 582 8058 van 08.30 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 15.30 uur.


De Spoedeisende Hulp (SEH) van Alrijne Ziekenhuis Leiderdorp is bij een acute zorgvraag buiten kantoortijden telefonisch te bereiken via 071 582 8905. Tijdens kantooruren kunt u voor acute en niet-acute vragen terecht bij de polikliniek.