Onze hoogtepunten op social media in 2023

Afgelopen jaar deelde Alrijne verschillende mooie verhalen met een groot publiek. Op Facebook bereikten we 200.000 weergaven met 163 berichten, terwijl de gezamenlijke verpleeghuisaccounts bijna 725.000 weergaven telden. Op Instagram bereikte Alrijne 40.000 weergaven met 97 berichten, en twaalf afdelingen namen het account over voor een blik achter de schermen via de Stories. Tot slot, op LinkedIn had het ziekenhuis van Alrijne in 2023 ruim 650.000 weergaven. 

Welke onderwerpen hadden de meeste impact? Ontdek het in deze top 5!

Duurzaamheid

In 2023 blijft Alrijne koploper in duurzaamheid. Duurzaamheid is een centraal thema bij Alrijne, waarbij zelfs klimaatactivisten in het medewerkersrestaurant demonsteren voor minder celstofmatjes-afval. Het LinkedIn bericht hierover haalde meer dan 13.000 weergaven. Duurzaamheid scoorde op LinkedIn. Zo had het bericht over duurzaam opereren 16.000 en het bericht over de impact van de PET-CT scanner 15.000 weergaven op LinkedIn

Juiste zorg op de juiste plek

In januari 2023 startte onze kinderafdeling met het Juiste Zorg op de Juiste Plek (JZJP) project voor het toedienen van sondevoeding aan pasgeboren premature baby's thuis. Het Facebookbericht hierover heeft het grootste bereik van alle berichten op onze social media in 2023 met bijna 14.000 weergaven. 

Ook kunnen sinds 1 december baby’s met geelzucht thuis behandeld worden. Hierdoor hoeven zij niet opgenomen te worden in het ziekenhuis en kan het gezin bij elkaar blijven. 

Laaggeletterdheid

ECG, fractuur, arthoscopie: kan dat makkelijker? Ja, dat kan makkelijker! In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen en schrijven. Zij zijn ‘laaggeletterd’. Tijdens de ‘Week van Lezen en Schrijven’ zetten medewerkers zich in om zo eenvoudig mogelijk te communiceren. Het bericht over eenvoudige communicatie is het best bekeken bericht op LinkedIn van 2023 met bijna 44.000 weergaven. Ook Medisch Contact besteedde aandacht aan de actie. 

Fysiotherapeuten wonen heupoperatie bij

In februari waren zo’n 450 fysiotherapeuten getuige van een live operatie in Alrijne Leiderdorp, vanuit de zaal of thuis op de bank via een livestream. Orthopedisch chirurgen Hans Erik Henkus en Maarten Kroon plaatsten een heupprothese bij een patiënt, terwijl de fysiotherapeuten direct konden meekijken en vragen konden stellen. De live OK was onderdeel van het symposium ‘Hip2Go’, waarover Omroep West een reportage heeft gemaakt. 

Werkgeverscampagne

In november lanceerden we de werkgeverscampagne ‘Wij zorgen voor mensen, die voor mensen zorgen’, met onze eigen collega’s in de hoofdrol. Met deze campagne maakt Alrijne duidelijk waarom mensen voor Alrijne als werkgever zouden willen kiezen. De speciaal voor deze campagne gemaakte video werd op Instagram gedeeld en behaalde binnen drie dagen 17.000 weergaven.