Behandelingen en afspraak:
Behandeling |
Zo maak je een afspraak |
Bel ons afsprakenbureau voor een afspraak 071 517 8420 (08.00 - 17.00 uur). |
|
Bel ons afsprakenbureau voor een afspraak 071 517 8420 (08.00 - 17.00 uur). |
|
Bel ons afsprakenbureau voor een afspraak 071 517 8420 (08.00 - 17.00 uur). |
|
Bel ons voor een afspraak (met verwijzing van tandarts): 071 582 8055 (08.30 - 12.00 uur en 13.30 - 15.30 uur). |
|
Bel ons afsprakenbureau voor een afspraak 071 517 8420 (08.00 - 17.00 uur). |
|
Wij nemen binnen 2 werkdagen na verwijzing contact met u op. |
|
Wij nemen binnen 2 werkdagen na verwijzing contact met u op. |
Lees belangrijke informatie over de afspraak:
Altijd een verwijsbrief nodig
Voor (niet spoedeisende) ziekenhuiszorg is altijd een geldige verwijsbrief nodig. Dit is nodig voor de vergoeding van kosten door uw zorgverzekeraar. Als u geen geldige verwijsbrief heeft kan het zijn dat u de behandeling zelf moet betalen. Of dat u pas behandeld wordt als u een geldige verwijsbrief heeft. U bent hier zelf voor verantwoordelijk. Een verwijzing kan zowel een brief als een elektronisch bericht zijn van de verwijzer naar de specialist. Een verwijsbrief of verwijzing is alleen geldig als de datum van de verwijzing vóór of op de datum van uw eerste afspraak in het ziekenhuis ligt. Het is niet mogelijk om achteraf nog een verwijzing te regelen.
Wie wordt gezien als verwijzer?
Het is per verzekeraar verschillend wie als verwijzer wordt geaccepteerd. In de meeste gevallen krijgt u een verwijsbrief via de huisarts, maar ook andere zorgverleners of specialisten kunnen verwijzer zijn. Een overzicht van de beroepsgroepen die worden gezien als verwijzer, vindt u in dit overzicht.
Als u een verwijsbrief heeft van een zorgverlener die door de verzekeraar niet wordt gezien als verwijzer (in het schema aangegeven met NEE), worden de kosten bij u in rekening gebracht. Een huisarts mag in alle gevallen verwijzen naar een medisch specialist. De huisarts is dat niet verplicht en geeft alleen een verwijzing als dit medisch noodzakelijk is.
Bent u uw verwijsbrief vergeten?
Heeft u wel een geldige verwijzing, maar heeft u deze niet bij u of is deze niet digitaal beschikbaar op het moment van uw bezoek aan het ziekenhuis? Dan vragen we u deze alsnog naar Alrijne te sturen. Daarbij geldt, als we de verwijsbrief niet binnen 14 dagen hebben ontvangen, wordt de rekening voor de geleverde zorg bij u in rekening gebracht.
In onderstaand overzicht ziet u hoe u een afspraak kunt maken. Per behandeling vindt u hier de contactgegevens voor het maken van een afspraak.
Altijd meenemen
Bij ieder bezoek heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Dit geldt ook voor kinderen! Verder is het handig als u een actueel medicatieoverzicht meeneemt van alle medicijnen die u gebruikt, uw specialist kan hier naar vragen. Dit overzicht kunt u opvragen bij uw apotheek.
Tand of kies verwijderen
Neem altijd uw verwijsbrief van de tandarts mee naar de afspraak.
U kunt op verschillende manieren uw afspraak wijzigen of afzeggen. Voor alle locaties van Alrijne Ziekenhuis (Leiden, Leiderdorp en Alphen aan den Rijn) kan dit:
- Telefonisch: zie informatie van uw polikliniek. Let op: de poliklinieken zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag.
- Aan de balie van uw polikliniek.
U kunt uw afspraak annuleren door telefonisch contact op te nemen met de polikliniek.
Voor alle locaties van Alrijne geldt dat patiënten die zonder af te zeggen niet verschijnen op hun afspraak, het wegblijftarief in rekening gebracht krijgen.
Wilt u een eventuele verandering van adres, huisarts, verzekeraar, telefoonnummer of e-mailadres doorgeven? Dit kan bij Registratiebalie op de begane grond in de hal. Neem uw identiteitsbewijs mee. Ook kunt u uw gegevens wijzigen in MijnAlrijne (zie 'Mijn gegevens').
Dan kunt u zich bij de Registratiebalie op de begane grond in de hal van het ziekenhuis laten inschrijven. U heeft hiervoor uw identiteitsbewijs nodig. De Registratie is doordeweeks geopend van 7:45 tot 17:00 uur en in het weekend gesloten. Wilt u zich tenminste een kwartier voor uw afspraak in het ziekenhuis bij de Registratie melden?
Foto
Tijdens de registratie voegen wij de foto van uw identiteitsbewijs toe aan het elektronisch patiëntendossier. Zo kunnen wij u herkennen en weten we zeker dat we de juiste patiënt behandelen. Uw foto wordt ook toegevoegd aan MijnAlrijne. Enkel de foto wordt uitgelezen van uw identiteitsbewijs. We gebruiken uw foto niet voor andere doeleinden. Een foto toevoegen niet verplicht.
Patiënten kunnen een digitale afspraakherinnering ontvangen voor bijna alle afspraken in ons ziekenhuis. Dit is een service van Alrijne om u te herinneren aan uw afspraak. Naast datum en tijdstip vermelden wij ook de locatie waar u moet zijn. Een handige reminder vlak voor uw afspraak.
Via e-mail en sms
Vijf dagen voordat u uw afspraak heeft in ons ziekenhuis ontvangt u een mail van ons ter herinnering. En als extra service sturen wij twee dagen van te voren ook nog een sms.
Ja, dat wil ik
Als u ons toestemming heeft gegeven om u te mailen, dan ontvangt u automatisch de herinnering. Als u dat niet gedaan heeft, maar wel deze service wil dan kunt u bij patiëntregistratie in het ziekenhuis aangeven dat u gebruik wilt maken van deze service.
Ik wil geen digitale herinnering ontvangen
Mocht u eerder hiervoor al toestemming hebben gegeven en wilt u deze service niet meer? Dan kunt u dat ook bij patiëntregistratie aangegeven.
Heeft u vragen over de digitale afspraakherinnering? Kijk dan op de pagina Veelgestelde vragen.
U kunt de bevestiging van uw afspraak via de mail ontvangen. Zie Bevestiging afspraak per mail.