Telefonisch afspraak maken
Het telefoonnummer voor het maken of wijzigen van uw afspraak vindt u op de pagina van de polikliniek. U kunt ook een afspraak maken via de balie van de polikliniek waar u moet zijn.
MijnAlrijne
In MijnAlrijne vindt u een overzicht van uw afspraken, opnames en behandelingen in Alrijne.
Altijd een verwijsbrief nodig
Voor (niet spoedeisende) ziekenhuiszorg is altijd een geldige verwijsbrief nodig. Dit is nodig voor de vergoeding van kosten door uw zorgverzekeraar. Als u geen geldige verwijsbrief heeft kan het zijn dat u de behandeling zelf moet betalen. Of dat u pas behandeld wordt als u een geldige verwijsbrief heeft. U bent hier zelf voor verantwoordelijk.
Een verwijzing kan zowel een brief als een elektronisch bericht zijn van de verwijzer naar de specialist. Een verwijsbrief of verwijzing is alleen geldig als de datum van de verwijzing vóór of op de datum van uw eerste afspraak in het ziekenhuis ligt. Het is niet mogelijk om achteraf nog een verwijzing te regelen.
Heeft u een budgetpolis, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar om na te gaan of uw verzekeraar een contract heeft met Alrijne en u een afspraak kunt maken.
Wie wordt gezien als verwijzer?
Het is per verzekeraar verschillend wie als verwijzer wordt geaccepteerd. In de meeste gevallen krijgt u een verwijsbrief via de huisarts, maar ook andere zorgverleners of specialisten kunnen verwijzer zijn. Een overzicht van de beroepsgroepen die worden gezien als verwijzer, vindt u in dit overzicht.
Als u een verwijsbrief heeft van een zorgverlener die door de verzekeraar niet wordt gezien als verwijzer (in het schema aangegeven met NEE), worden de kosten bij u in rekening gebracht. Een huisarts mag in alle gevallen verwijzen naar een medisch specialist. De huisarts is dat niet verplicht en geeft alleen een verwijzing als dit medisch noodzakelijk is.
Bent u uw verwijsbrief vergeten?
Heeft u wel een geldige verwijzing, maar heeft u deze niet bij u of is deze niet digitaal beschikbaar op het moment van uw bezoek aan het ziekenhuis? Dan vragen we u deze alsnog naar Alrijne te sturen. Daarbij geldt, als we de verwijsbrief niet binnen 14 dagen hebben ontvangen, wordt de rekening voor de geleverde zorg bij u in rekening gebracht.
Wanneer kan ik terecht?
Voor de meest actuele wachttijden verwijzen wij u naar de algemene pagina Wanneer kan ik terecht?
U kunt op verschillende manieren uw afspraak wijzigen of afzeggen. Voor alle locaties van Alrijne (Leiden, Leiderdorp en Alphen aan den Rijn) kan dit:
- Telefonisch: zie informatie van uw polikliniek. Let op: de poliklinieken zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag.
- Aan de balie van uw polikliniek.
U kunt uw afspraak online wijzigen voor Dermatologie, Pijngeneeskunde en Sportgeneeskunde. Dat doet u via MijnAlrijne.
U kunt uw afspraak annuleren door telefonisch contact op te nemen met de polikliniek.
Voor alle locaties van Alrijne geldt dat patiënten die zonder af te zeggen niet verschijnen op hun afspraak, het wegblijftarief in rekening gebracht krijgen.
Wilt u een eventuele verandering van adres, huisarts, verzekeraar, telefoonnummer of e-mailadres doorgeven? Dit kan bij Registratiebalie op de begane grond in de hal. Neem uw identiteitsbewijs mee. Ook kunt u uw gegevens wijzigen in MijnAlrijne (zie 'Mijn gegevens').
Dan kunt u zich bij de Registratiebalie op de begane grond in de hal van het ziekenhuis laten inschrijven. U heeft hiervoor uw identiteitsbewijs en verzekeringspas nodig. De Registratie is doordeweeks geopend van 7:45 tot 17:00 uur en in het weekend gesloten. Wilt u zich tenminste een kwartier voor uw afspraak in het ziekenhuis bij de Registratie melden?
Foto
Tijdens de registratie voegen wij de foto van uw identiteitsbewijs toe aan het elektronisch patiëntendossier. Zo kunnen wij u herkennen en weten we zeker dat we de juiste patiënt behandelen. Uw foto wordt ook toegevoegd aan MijnAlrijne. Enkel de foto wordt uitgelezen van uw identiteitsbewijs. We gebruiken uw foto niet voor andere doeleinden. Een foto toevoegen niet verplicht.
Wanneer u afspraken wilt combineren dan kunt u dit aangeven. Wij proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zijn alle onderzoeken op één dag gepland en wilt u hier juist van af wijken of rustpauzes inlassen? Dan is dat geen probleem. Wij houden zoveel mogelijk rekening met uw situatie.
Patiënten kunnen een digitale afspraakherinnering ontvangen voor bijna alle afspraken in ons ziekenhuis. Dit is een service van Alrijne om u te herinneren aan uw afspraak. Naast datum en tijdstip vermelden wij ook de locatie waar u moet zijn. Een handige reminder vlak voor uw afspraak.
Via e-mail en sms
Vijf dagen voordat u uw afspraak heeft in ons ziekenhuis ontvangt u een mail van ons ter herinnering. En als extra service sturen wij twee dagen van te voren ook nog een sms.
Ja, dat wil ik
Als u ons toestemming heeft gegeven om u te mailen, dan ontvangt u automatisch de herinnering. Als u dat niet gedaan heeft, maar wel deze service wil dan kunt u bij patiëntregistratie in het ziekenhuis aangeven dat u gebruik wilt maken van deze service.
Ik wil geen digitale herinnering ontvangen
Mocht u eerder hiervoor al toestemming hebben gegeven en wilt u deze service niet meer? Dan kunt u dat ook bij patiëntregistratie aangegeven.
Heeft u vragen over de digitale afspraakherinnering? Kijk dan op de pagina Veelgestelde vragen.
U kunt de bevestiging van uw afspraak via de mail ontvangen. Zie Bevestiging afspraak per mail.