Voor een poliklinische afspraak kunt u in de meeste gevallen terecht op al onze locaties. Voor een afspraak op de polikliniek heeft u een verwijzing nodig van een (huis)arts of therapeut. Vervolgens kunt u een afspraak maken op de locatie die het dichtst bij u in de buurt is.
Altijd meenemen
Bij ieder ziekenhuisbezoek heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Dit geldt ook voor kinderen! Verder is het handig als u een actueel medicatieoverzicht meeneemt van alle medicijnen die u gebruikt, uw specialist kan hier naar vragen. Dit overzicht kunt u opvragen bij uw apotheek.
U kunt van tevoren uw vragen of wensen opschrijven, zodat u deze tijdens een gesprek kunt bespreken. Sommige mensen vinden het prettig iemand mee te nemen naar een gesprek. Dit mag: twee horen altijd meer dan één.
Altijd meenemen: identiteitsbewijs
Als u ons ziekenhuis bezoekt, dan moeten wij u vragen naar uw identiteitsbewijs. Dit is een wettelijke verplichting. U kunt zich identificeren met een geldig paspoort, Nederlands rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart.
Dit geldt ook voor kinderen
Ook kinderen die een afspraak in het ziekenhuis hebben, moeten een identiteitsbewijs kunnen tonen. Bijschrijving in het paspoort van een ouder geldt als geldig identiteitsbewijs. Deze ouder moet dan zelf aanwezig zijn. Voor kinderen die niet bijgeschreven staan en die zorg nodig hebben, moet u een eigen identiteitsbewijs aanvragen.
Kunt u geen geldig identiteitsbewijs tonen?
Zonder geldig identiteitsbewijs met uw unieke BSN, kan de hulpverlener de kosten van uw behandeling niet declareren bij uw zorgverzekeraar. Kunt u geen geldig identiteitsbewijs tonen? Dan wordt er direct een financiële regeling met u getroffen, voordat men met de zorg start. Medewerkers van de afdeling kunnen u hierover meer vertellen.
Afspraak maken
Om een afspraak te maken op de polikliniek, heeft u een verwijzing van uw huisarts of een andere verwijzer nodig. U kunt telefonisch een afspraak maken.
Aanmelden voor uw afspraak
- Leiderdorp en Leiden: U meldt zich aan bij de balie van de polikliniek.
- Alphen aan den Rijn: U meldt zich aan bij de balie Aanmelden & Registratie.
Registratie
Komt u voor het eerst in Alrijne? Dan kunt u zich bij de balie Registratie op de begane grond in de hal van het ziekenhuis laten inschrijven. U heeft hiervoor uw identiteitsbewijs nodig. Wilt u zich tenminste tien minuten voor uw afspraak in het ziekenhuis bij de Registratie melden? Wij zijn van maandag tot en met vrijdag geopend van 7:45 tot 17:00 uur.
Ook vragen wij u zich zich maximaal tien minuten voor de afspraak bij Registratie te melden als:
- uw gegevens zijn gewijzigd (verzekering, huisarts, etc.);
- als u langer dan een jaar geleden de Patiëntenregistratie heeft bezocht.
Foto
Tijdens de registratie voegen wij de foto van uw identiteitsbewijs toe aan het elektronisch patiëntendossier. Zo kunnen wij u herkennen en weten we zeker dat we de juiste patiënt behandelen. Uw foto wordt ook toegevoegd aan MijnAlrijne. Enkel de foto wordt uitgelezen van uw identiteitsbewijs. We gebruiken uw foto niet voor andere doeleinden. Een foto toevoegen niet verplicht.
Overzicht poliklinieken
Wij hebben poliklinieken op meerdere locaties. Via het overzicht van de specialismen vindt u de volledige informatie over de locaties van de poliklinieken, de werkzame artsen en de bereikbaarheidsgegevens.
Valpreventie
We willen voorkomen dat u valt tijdens uw bezoek aan ons ziekenhuis. Mocht u minder mobiel zijn, vraag dan om ondersteuning bij binnenkomst in ons ziekenhuis. Wij bieden u graag passende begeleiding aan. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een rolstoel of het inschakelen van een vrijwilliger.
Wat kunt u zelf doen?
- Draag altijd uw bril/gehoorapparaat
- Draag schoenen met stevige, ruwe zolen
- Neem uw eigen loop- en/of hulpmiddelen mee
- Sta niet te snel op als u in een bed heeft gelegen of op een stoel heeft gezeten
- Loop niet over natte vloeren die na het schoonmaken nog niet droog zijn.
Lees voor meer informatie de folder Valpreventie in Alrijne.
Als u naar een zorgverlener gaat voor een onderzoek of behandeling, heeft u vaak meerdere mogelijkheden waaruit u kunt kiezen. Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij u past, hangt van een aantal zaken af.
3 goede vragen
Het is belangrijk om samen met uw zorgverlener deze zaken op een rijtje te zetten. Dit kunt u doen door 3 goede vragen te stellen. Samen met uw arts kunt u vervolgens beslissen welk onderzoek of behandeling het beste bij u past.
De 3 goede vragen zijn:
- Wat zijn mijn mogelijkheden?
- Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
- Wat betekent dat in mijn situatie?
Onze artsen kennen deze 3 vragen en nemen ze graag met u door als u een keuze moet maken over uw behandeling.
Tips
- Sommige mensen vinden het prettig iemand mee te nemen naar een gesprek. Dit raden wij van harte aan: twee horen meer dan één.
- Voorafgaand aan de behandeling kunt u vast nadenken over wat u wilt bespreken met de zorgverlener en welke vragen u heeft. Ook kunt u nadenken wat voor u belangrijk is in een behandeling. Spreek dit ook uit tijdens het gesprek met uw zorgverlener.
- Als u al onderzoeken heeft ondergaan in ons ziekenhuis, kunt u in de meeste gevallen de uitslagen inzien zodra deze bekend zijn via mijn.alrijne.nl. Als u de uitslag van het onderzoek voor uw gesprek met de arts weet, kunt u op een andere manier het gesprek in gaan. Meer informatie over MijnAlrijne >
Tijdens een afspraak op de polikliniek van Alrijne of bij een opname in ons ziekenhuis, krijgt u te maken met één of meer medisch specialisten. Uw hoofdbehandelaar is altijd één medisch specialist. Alle vragen die u heeft over uw ziekte of behandeling kunt u met de hoofdbehandelaar bespreken. De hoofdbehandelaar coördineert de medische zorg en informeert u en uw naasten over uw gezondheid.
Wanneer u afspraken wilt combineren dan kunt u dit aangeven en proberen wij hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zijn alle onderzoeken op één dag gepland en wilt u hier juist van af wijken of rustpauzes inlassen? Dan is dat geen probleem. Wij houden zoveel mogelijk rekening met uw situatie.
Als u niet op uw afspraak kunt verschijnen, zeg de afspraak dan uiterlijk 24 uur van tevoren af bij de polikliniek. Als u uw afspraak niet afzegt, brengen wij een wegblijftarief in rekening.
Het wegblijftarief is door de overheid wettelijk vastgesteld met als doel het wegblijven tegen te gaan. Hierdoor blijven de wachtlijsten in de zorg zo kort mogelijk.
Het wegblijftarief is vastgesteld op 50 euro.
U bent gewend om met ons een afspraak te maken voor in het ziekenhuis. Maar het is niet altijd nodig om naar het ziekenhuis te komen. Uw zorgverlener kan de afspraak bijvoorbeeld per telefoon doen. Het is nu ook mogelijk om een video-afspraak te hebben met uw zorgverlener. Uw zorgverlener bekijkt welke afspraak voor u het beste is en bespreekt dat met u. Voor uw zorgverlener is een telefonische afspraak en een video-afspraak hetzelfde als een afspraak in het ziekenhuis. U kunt uw afspraak dan ook op dezelfde wijze voorbereiden.
Een afspraak op afstand vervangt een polikliniekbezoek in het ziekenhuis. Alrijne gebruikt twee soorten afspraken op afstand:
- Telefonische afspraak
- Video-afspraak (screen-to-screen)
Wat verandert er precies bij afspraken op afstand?
Afspraken met uw behandelaar kunnen in sommige gevallen ook telefonisch of via een videoverbinding worden uitgevoerd. Ook vóór 1 januari 2018 vonden afspraken op afstand plaats, maar zag u dit niet terug op de ziekenhuisdeclaratie.
De bekostiging is gewijzigd door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa stelt sinds 1 januari 2018 een afspraak op afstand gelijk aan een face-to-face polikliniekbezoek in het ziekenhuis. Met ingang van 1 januari 2018 worden deze afspraken gedeclareerd bij de zorgverzekeraar als aan de voorwaarden is voldaan. Deze afspraken op afstand zijn onderdeel van uw DBC.
Welke telefoongesprekken met mijn behandelaar mogen geregistreerd worden als een afspraak op afstand?
Alleen telefonische afspraken die plaatsvinden in plaats van een herhaalbezoek op de polikliniek in het ziekenhuis. Het telefoongesprek moet dezelfde inhoud bevatten als een afspraak op de polikliniek zou hebben.
Gaat deze afspraak op afstand ook van mijn eigen risico af?
Ja, de kosten van uw behandeling (DBC), inclusief afspraak op afstand, gaan ook van uw eigen risico af.
Hoe kan het dat één telefoontje net zoveel kost als een gesprek bij de behandelaar in de spreekkamer?
Een telefonische afspraak moet voldoen aan dezelfde eisen als een herhaalbezoek op de polikliniek. Zowel zorginhoudelijk als qua tijdsduur. Dit betekent dat voor afspraken op afstand dezelfde kosten berekend worden als voor een afspraak in het ziekenhuis.
Wie bepaalt of ik naar het ziekenhuis ga of dat het afspraak op afstand wordt uitgevoerd?
U overlegt met uw behandelaar of een afspraak op afstand in uw situatie mogelijk is.