2017 was een jaar met uitdagingen en met stappen vooruit. Stappen die nodig zijn om de allerbeste zorg in de regio te blijven bieden, nodig om aan de veranderende zorgvraag te voldoen. En die van belang zijn om onze organisatie financieel gezond te houden.
We zijn er nog niet. Elke stap is er één. Ons doel is hetzelfde gebleven: samen de inwoners van onze regio de allerbeste zorg te bieden. Samen met collega’s, samen met zorgpartners en vooral natuurlijk: samen met onze patiënten en cliënten.
Mijlpalen…
We kijken terug op een jaar waarin we veel hebben besloten, verbouwd, geopend, samengewerkt, geïnnoveerd en georganiseerd. Ons overzicht van mijlpalen geeft een goede weergave van ons jaar. We lichten een aantal hieronder uit.
In het voorjaar van 2017 werd besloten om onze verpleeghuizen Leythenrode en Oudshoorn binnen de zorggroep te houden en een nieuwe strategie en visie op de woonzorg te ontwikkelen.
We investeerden in de zorg, om de kwaliteit hoog te houden. We verbouwden en openden de nieuwe Spoedpost en de Eerste Hart Hulp en Hartbewaking in Leiderdorp. Ook openden we een nieuwe verpleegafdeling met 44 bedden.
En we organiseerden interessante symposia, onder andere een symposium voor MS-patiënten van ons bovenregionale MS Centrum, één waarin de medewerkers van de regionale zorgketen werden geïnformeerd over de opvang van terrorismeslachtoffers en één met een live operatie tijdens het orthopedie-symposium voor fysiotherapeuten.
We werkten samen, onder andere met Groene Hart Ziekenhuis voor de beste oncologische zorg in het samenwerkingsverband Samen+, en startten samen een nieuwe samenwerking met huisartsen, thuiszorg, wijkverpleegkundigen en zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid voor wondzorg. Maar ook tekenden Alrijne en CliniClowns een contract om de pilotfase om te zetten in een vaste samenwerking.
We innoveerden in de zorg. Oudshoorn introduceerde het duobed: een bed waarop de partner of familielid van een bewoner zonder bedhekken naast zijn of haar geliefde kan liggen. Een innovatie in Nederland, waar we veel media-aandacht door kregen.
Op de Mammapoli pasten we de diagnostiek en logistiek aan, zodat vrouwen met verdenking op borstkanker binnen één dag de diagnose kennen.
Uitdagingen
We kenden ook vele uitdagingen. 2017 begon met een onvoorzien lange sluiting van het operatiecomplex in Leiden door een verbouwing die langer duurde dan gepland was. Voor onze patiënten was dit zeer vervelend, omdat zij daardoor soms langer moesten wachten voor zij geopereerd konden worden. Toen het operatiecomplex weer geopend werd was dat niet alleen voor onze patiënten maar ook voor onze medewerkers goed nieuws: we willen iedereen de beste zorg bieden, zo snel als mogelijk.
We hadden te maken met een zeer hoge werkdruk, en met kritische vragen hierover van de media. Dat namen (en nemen) wij heel serieus want onze collega’s zijn voor ons het allerbelangrijkste. Die koesteren wij.
De werkdruk werd mede veroorzaakt door een groot aantal openstaande vacatures, vooral voor verpleegkundige functies. Een grootscheepse wervingscampagne zorgde voor nieuwe collega’s, maar de inzet op werving van verpleegkundigen en verzorgenden gaat onverminderd door, het landelijk tekort aan handen aan het bed is groot.
En we stonden voor financiële uitdagingen. De verpleeghuizen hebben in 2017 een financieel positief resultaat behaald, maar het ziekenhuis tekende een verlies van 3,7 miljoen euro op.
De inkomsten en onze uitgaven lagen niet op één lijn. In april 2017 besloten we daarom tot herstelmaatregelen, waardoor we een groot beroep op de flexibiliteit van onze collega’s hebben gedaan. En ook in 2018 blijven we inzetten op herstelmaatregelen, om tot een positief financieel resultaat te komen.
We zijn trots op onze collega’s en dankbaar voor hun grote inzet, want de kwaliteit van zorg bleef én blijft onverminderd goed. We zijn hen, maar ook onze vrijwilligers en samenwerkingspartners in de regio zeer erkentelijk.
Samen boden we ook in 2017 de beste zorg in de regio, in ons ziekenhuis en onze verpleeghuizen.
Dank.
Raad van bestuur