Het jaar 2021 stond nog steeds voor een groot deel in het teken van het coronavirus. We konden maatregelen loslaten, maar moesten ze daarna ook weer aanscherpen. Er werd zelfs tijdelijk een helikopter-landingsplaats gerealiseerd om patiënten met corona snel en veilig naar een ander ziekenhuis te brengen. Deze pandemie heeft veel gevraagd van onze medewerkers, dat bleek ook uit het medewerkersonderzoek 2021. Werkdruk ervaren veel van onze teams. We zijn gestart om met de teams samen te onderzoeken hoe we hun werkdruk kunnen verlagen. Ondanks de werkdruk lossen we samen op wat ons overkomt en richten we samen onze ogen op de toekomst. Samen met oprechte aandacht voor de zorg en voor elkaar.
Ook sloot Alrijne dit jaar een meerjarige overeenkomst met Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid. Hiermee krijgen wij de tijd en ruimte om nog meer te innoveren en te investeren in de juiste (digitale) zorg op de juiste plek. Uitbreiding van palliatieve zorg, het optometristencentrum en de Virtual Fracture Care App zijn al mooie voorbeelden van deze samenwerking.
We hebben in 2021 hard gewerkt om onze zorg voor patiënten en bewoners te blijven verbeteren en toekomstbestendig te maken. Zo werd dit jaar bijvoorbeeld de vernieuwde apotheek in de nieuwe centrale hal in Leiderdorp geopend en werd begonnen met de verbouwing in Alrijne Alphen aan den Rijn. Door de verbouwing ontstaat er meer ruimte voor zorg en kunnen straks meer patiënten in Alphen aan de Rijn terecht voor hun afspraak.
De komende jaren staat nieuwbouw voor verpleeghuis Leythenrode op stapel. Dit is één van de vele bouwplannen die gepland staan. Om de (nieuw)bouwplannen te realiseren heeft Alrijne Zorggroep leningen afgesloten met diverse banken, deels onder WfZ-borging, om haar investeringsplan voor een toekomstbestendig Alrijne uit te kunnen voeren.
2022 zal voor Alrijne in het teken staan van het bewaken van de werkdruk voor onze collega’s, uitvoering van de nieuwbouwplannen en het met Zorg en Zekerheid vormgeven van de meerjarenovereenkomst. Het wordt weer een uitdagend jaar, waarin wij vooral er willen zijn voor onze patiënten, bewoners, hun mantelzorgers en voor elkaar.
Behandeling van een herseninfarct
In een verbetertraject hebben de afdelingen Neurologie, SEH, Radiologie en het lab in 2020 het zorgproces rondom een herseninfarct onder de loep genomen. Het doel: het verkorten van de tijd van binnenkomst van een patiënt tot aan het toedienen van de eerste medicatie. Deze tijd is cruciaal omdat elke minuut miljoenen hersencellen onherstelbaar afsterven. Deze tijd was bij ons 24 à 25 minuten, waarmee we op het landelijk gemiddelde zaten. In 2021 is deze tijd teruggebracht naar gemiddeld 19 minuten. Het plaatsen van een CT-scanner op de Spoedeisende Hulp heeft ervoor gezorgd dat we nog sneller de medicatie kunnen toedienen.
Met dit verbetertraject kunnen we sneller patiënten met een beroerte op de SEH behandelen, zodat zij groter kans hebben op herstel. Paulien Doorlag, neuroloog
Uitbureau verpleeghuizen
Een dag met een fijne invulling en met activiteiten die passen bij onze bewoners. Of die misschien wel een nieuw talent bij bewoners naar boven halen. Dát is waar we in onze verpleeghuizen graag voor zorgen. Onze Uitbureaus zorgen dat er genoeg activiteiten en uitjes zijn om uit te kiezen. Van activiteiten als de pleinmiddag, klaverjassen en het zondagsconcert tot bijzondere uitjes en evenementen als zwemmen, een vakantieweek in eigen huis of naar het strand.
Onze bewoners een mooie dag bezorgen met verrassende activiteiten en uitjes. Daar doen we het allemaal voor! Want actief blijven is gezond, leuk én maakt de dag waardevol. Peggy Hemessen & Mary Lardé – Kerkvliet Coördinatoren Uitbureaus Leythenrode en Oudshoorn
Alrijne weer duurzaamste zorggroep van Nederland
Opnieuw hebben wij Niveau Goud van de Milieuthermometer Zorg behaald. Van de bijna 300 zorglocaties in Nederland die gecertificeerd zijn door het Milieuplatform Zorg (MPZ), bezet Alrijne plek 1, 2, 3 en 4. Alleen locatie Leythenrode is niet gecertificeerd, omdat we hiermee wachten tot de nieuwbouw.
Een van de projecten die Simke de Jong, manager Huisvesting en Techniek en Saskia Wesseling, coördinator duurzaamheid dit jaar het meeste is bijgebleven, is de verbouwing van de hal in Leiderdorp. "We streven naar een hal die zo passief mogelijk is. Voor extremiteiten in het weer hebben we vloerverwarming neergelegd, die op de piekmomenten op een efficiënte manier kan bijspringen. Daarnaast is de positionering zo dat het een optimale wisselwerking heeft met de ruimtes eromheen. Hierdoor hoeven we minder te stoken en te koelen om het binnenklimaat in het ziekenhuis stabiel te houden. We zijn ontzettend trots op het concept van de hal. Dit hebben we ontworpen op basis van informatie die we van patiënten ontvingen. Waar liepen zij tegenaan en zouden zij graag anders willen en hoe we dit kunnen verbeteren. Een laatste mooie afwerking van de hal zijn natuurlijk de prachtige planten die komen. Zo creëren we een prettige omgeving om binnen te komen en even rustig te wachten." Dit sluit heel mooi aan bij hoe zij duurzaamheid voor Alrijne zien.
Door duurzaamheid en zorg met elkaar te verbinden, zorgen wij goed voor onze medewerkers, bewoners en patiënten van Alrijne zorggroep. Simke de Jong, manager Huisvesting & Techniek en Saskia Wesseling, coördinator duurzaamheid
Nieuw onderkomen ondersteunende diensten
In juni 2021 verhuisden de ondersteunende diensten van Alrijne Zorggroep naar een nieuw kantoor, ‘De Overkant’. In september 2020 kocht Alrijne het voormalig politiebureau. ‘De Overkant’ biedt alle collega’s van de kantoren één werklocatie en ontmoetingsplek, in een relatief nieuw pand met arbo-proof werkplekken. De collega’s van de ondersteunende diensten werkten eerst op verschillende locaties in Leiderdorp en Leiden. Nu zij fysiek bij elkaar in een pand werken, werken zij vanuit een gezamenlijke visie en bijbehorende werkafspraken.
De nieuwe werkplekken zijn samen met de betrokken collega’s ingedeeld en ingericht. De werkplekken zijn ruim, afgestemd op de werkzaamheden en voldoen aan de laatste eisen. Mirjam den Hoed, projectleider
Mirjam den Hoed was projectleider. Ze werkte nauw samen met de aannemer en andere collega’s van Alrijne Zorggroep. Els Gruijs was het aanspreekpunt vanuit de afdeling hoteldiensten. Zij was onder andere betrokken bij het bedenken van ideeën rondom de opening. Ook is zij verantwoordelijk voor het up-to-date houden van alle praktische informatie over ‘De Overkant”.
Het is een prachtig, warm en uitnodigend kantoorpand geworden waar we samen als één ondersteunend team werken! Els Gruijs, coördinator vrijwilligers