Afdelingen & Specialismen
U heeft COPD. Wij willen u zo goed mogelijk verzorgen en behandelen. Daarom willen wij graag van u weten wat u belangrijk vindt voor uw leven en uw gezondheid. En hoe u het liefst verzorgd en behandeld wilt worden, nu en in de toekomst. Hierover kunt u praten met uw zorgverlener. Dit is bijvoorbeeld uw longarts, huisarts, verpleegkundig specialist (VS) of physician assistant (PA). Zo weten zij wat voor u belangrijk is en waar u zich zorgen over maakt. Dit heet proactieve zorgplanning (PZP).
Vooraf
- Deze folder kan u helpen om u voor te bereiden op het PZP-gesprek. Lees hem daarom goed door.
- Het is fijn als u een naaste meeneemt naar het gesprek met uw zorg verlener. Met een naaste bedoelen wij uw partner, een familielid of een goede kennis die betrokken is bij uw gezondheid.
Waarom het PZP-gesprek?
Tijdens het gesprek zullen wij de volgende onderwerpen met u bespreken:Zorgen
COPD is een ziekte van de longen die niet kan genezen en bij sommige mensen steeds erger wordt. Daardoor kunt u zich zorgen maken of bang zijn. U kunt veel vragen hebben. Bijvoorbeeld: wat gebeurt er als de ziekte erger wordt. Of: welke zorg kan ik dan krijgen? Het is belangrijk om dit met uw zorgverlener te bespreken.
Wensen
U kunt bij het gesprek vertellen wat uw wensen zijn over de zorg en behandeling in de toekomst. Sommige mensen weten precies wat zij wel of niet willen. Bijvoorbeeld welke behandelingen ze wel of juist niet meer willen. Anderen vinden het lastig om hierover te praten. Dat is voor iedereen weer anders.
Samen met uw zorgverlener kunt u bespreken welke zorg en behandeling het beste bij u past.
Naasten
Niet alleen uw leven verandert door de COPD. Ook het leven van uw naasten verandert omdat u ziek bent. Daarom is het goed dat een naaste met u meegaat naar het gesprek.
Meerdere gesprekken
Heeft u veel vragen over uw ziekte, de behandeling en de zorg? Dan kan het zijn dat 1 gesprek hierover niet genoeg is. Bijvoorbeeld omdat u wat langer na wilt denken over sommige onderwerpen die zijn besproken. Uw zorgverlener zal er bij een volgende afspraak naar vragen. Maar u kunt zelf ook om een nieuwe afspraak vragen.
Voorbereiding
U kunt zich samen met uw naasten op dit gesprek voorbereiden. Denk na wat voor u belangrijk is en schrijf thuis al uw vragen op.
In deze folder staan onderwerpen waar u alvast over na kunt denken. En voorbeeld-vragen die u bij het gesprek kunt gebruiken.
Vragen om alvast over na te denken
Wat is belangrijk voor u?
- Hoe zit voor u een goede dag eruit?
- Wat maak het leven mooi?
- Wat vindt u leuk om te doen?
- Is er iets op dit moment waar u zich zorgen over maakt?
- Is er iets waar u bang voor bent, iets dat u niet wilt meemaken?
- Hoe voelt u zich?
- Welke lichamelijke klachten heeft u? Bijvoorbeeld benauwdheid, moeheid, pijn, gewichtsverlies.
- Wat is er nog meer in uw leven wat u wilt bespreken? Bijvoorbeeld uw stemming, emoties, relaties met anderen, zingeving, financiƫle problemen, zelfzorg en zelfstandigheid.
- Wilt u gereanimeerd worden?
- Wilt u beademd worden bij een volgende longaanval?
- Wilt u zoveel mogelijk thuis behandeld worden?
Voorbeeldvragen die u aan uw zorgverlener wilt stellen
Hoe zal mijn ziekte verlopen?- Wat gebeurt er als ik (nog) een longaanval krijg?
- Heb ik zuurstof nodig?
- Kan ik stikken?
- Welke behandelingen zijn mogelijk en welke niet?
- Wat zijn de voordelen en nadelen van deze behandelingen voor mij?
- Bij wie kan ik terecht als ik benauwd/kortademig word?
- Bij wie kan ik terecht als ik (meer) zorg en hulp nodig heb?
- Wat kan ik zelf doen als ik benauwd/kortademig word?
- Hoe kan ik omgaan met angst of somberheid?
- Hoe kan ik zelf mijn energie het beste verdelen over de dag?
- Bij wie kan mijn naaste terecht als hij/zij ondersteuning nodig heeft?
- Hoe kan ik als naaste ook tijd voor mijzelf nemen?
Ruimte voor eigen notities
Tot slot
Wat neemt u mee?- uw (geldige) identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs);
- uw medicatie-overzicht. Dat is een lijst met de medicijnen die u nu gebruikt. U haalt deze lijst bij uw apotheek.
Zorgt u ervoor dat u op tijd bent voor uw afspraak? Kunt u onverwacht niet komen? Geeft u dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Dan maken we een nieuwe afspraak met u.