Elke combinatie van een diagnose en/of een behandeling wordt gebundeld tot een ‘pakketje’, een zogenaamd DBC-zorgproduct. Ieder DBC-zorgproduct heeft een eigen tarief. Als u bent verzekerd kunt u deze kosten (deels) verrekenen met uw zorgverzekeraar. Controleer voor een bezoek aan het ziekenhuis of en hoe u bent verzekerd. Neem uw verzekeringspasje ook altijd mee naar het ziekenhuis.
Let op: voor een onderzoek of behandeling in het ziekenhuis heeft u een verwijzing van uw huisarts of een andere verwijzer nodig. Dit geldt uiteraard niet voor spoedeisende zorg.
Kunt u geen geldig identiteitsbewijs of zorgpas tonen?
Zonder geldig identiteitsbewijs met uw unieke BSN en zorgpas kan de hulpverlener de kosten van uw behandeling niet declareren bij uw zorgverzekeraar. Kunt u geen geldig identiteitsbewijs tonen, dan wordt er direct een financiële regeling met u getroffen, voordat men met de zorg start. Medewerkers van de afdeling kunnen u hierover meer vertellen.
Wij brengen de kosten van uw behandeling in rekening aan de hand van een DBC- zorgproduct. Dit is een code die wordt gebruikt om de diagnose en behandeling die bij uw gezondheidsklacht horen vast te leggen. Onderstaand vindt u de prijslijst die wij hanteren voor de DBC-zorgproducten.
De prijzen in de standaard prijslijst worden ook wel de ‘passantenprijzen’ genoemd. Dit zijn de prijzen die we berekenen aan u als u niet verzekerd bent voor de behandeling, of indien uw zorgverzekeraar geen contract hiervoor heeft afgesloten met Alrijne. Als uw zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met ons, dan kunnen lagere prijzen gelden dan de lijst weergeeft. Uw zorgverzekeraar kan u hierover meer vertellen.
Tarieven onverzekerde zorg 2023
- Tarieven onverzekerde zorg Oogheelkunde
- Tarieven onverzekerde zorg Pijn
- Tarieven onverzekerde zorg Radiologie
- Tarieven onverzekerde zorg Sportgeneeskunde
- Tarieven onverzekerde zorg Geboortehuis
- Tarieven onverzekerde zorg KNO
- Tarieven onverzekerde zorg MDL
- Tarieven onverzekerde zorg MKA
Tarieven onverzekerde zorg 2022
De rekening
Het ziekenhuis brengt de prijs van uw DBC-zorgproduct in rekening. De DBC-zorgproduct code op de rekening geeft aan wat u heeft (bijvoorbeeld nierstenen of een gebroken arm) en wat er in het ziekenhuis precies voor u is gedaan (bijvoorbeeld een foto, een operatie of een controlebezoek). Elk DBC-zorgproduct heeft zijn eigen prijskaartje.
Een DBC-zorgproduct
De overheid wil graag dat ziekenhuizen de kosten betaalbaar houden en dat de patiënt goede zorg krijgt. Om het zicht op de soort zorg te verhelderen moeten ziekenhuizen in een bekostigings- en honoreringssysteem vastleggen wat een patiënt mankeert (de diagnose), welke behandeling die krijgt en wat de kosten ervan zijn. Alle ziekenhuizen werken verplicht met deze zogeheten DBC- zorgproducten (Diagnose Behandeling Combinaties). DBC-zorgproducten geven een beter inzicht in behandelingstrajecten en in de kosten. Zo kunnen ziekenhuizen hun bedrijfsvoering verbeteren. Dit is een positieve ontwikkeling: vooral patiënten profiteren van deze inzichtelijke, controleerbare zorg.
Waarom krijg ik een factuur van een consult op afstand (tijdens corona)?
Door de coronacrisis worden consulten vaker op afstand uitgevoerd, bijvoorbeeld telefonisch of via beeldbellen. Zo kan zoveel mogelijk reguliere zorg doorgaan en hoeft u als patiënt niet onnodig naar het ziekenhuis te komen.
Dit betekent dat u een rekening kan ontvangen voor een periode waarin u alleen op afstand contact heeft gehad met het ziekenhuis. Op de factuur van de zorgverzekeraar staat een overzicht van de activiteiten die zijn uitgevoerd voor uw behandeling. Het kan zijn dat op de factuur bijvoorbeeld een ‘eerste polikliniekbezoek’ wordt genoemd, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis geweest bent. Dat komt omdat de term niet in alle systemen is aangepast.
Voor het bedrag op de factuur maakt het niet uit of u in het ziekenhuis bent geweest, of een afspraak per telefoon, mail of beeldverbinding heeft gehad. Dat is landelijk zo afgesproken met de Nederlandse Zorgautoriteit.
Telefonisch herhaalconsult
De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa) wil per 1 januari 2018 de regels rondom ‘e-health’ (nieuwe en online services binnen de zorg) verbeteren. Een van de nieuwe mogelijkheden voor ziekenhuizen en patiënten is het mogelijk maken een telefonisch herhaalconsult met de behandeld arts, verpleegkundig specialist of physician assistant. Zo hoeft u niet altijd meer naar de polikliniek van ons ziekenhuis toe voor een herhaalconsult. Met deze extra service willen wij u zoveel mogelijk gemak bieden en waar het kan uw herhaalconsult per telefoon te laten plaats vinden. Van het gesprek maakt uw behandeld specialist een verslag in uw medisch dossier. Uw eerste afspraak vindt altijd plaats op de polikliniek.
Factuur telefonisch herhaalconsult
In een aantal gevallen kan het telefonisch herhaalconsult leiden tot kosten die apart wordt ingediend bij uw zorgverzekeraar. Het kan dus voorkomen dat u een factuur ontvangt, omdat een telefonisch herhaalconsult heeft plaatsgevonden. Op de factuur vindt u dit terug bij de verrichting waarin ‘belconsult’ is opgenomen. De verrekening van de kosten die hiermee samenhangen regelt uw zorgverzekeraar. Voor vragen over uw factuur verwijzen wij u naar uw eigen zorgverzekeraar.
Eigen risico
U betaalt een verplicht eigen risico als u ziekenhuiszorg krijgt die vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Dit eigen risico is verplicht voor iedereen van 18 jaar en ouder. Het verplichte eigen risico gaat in op de dag dat u 18 jaar wordt. Dit betekent dat u in een kalenderjaar altijd zelf eerst het vastgestelde eigen risico aan zorgkosten betaalt die onder de basisverzekering vallen. Het verplichte eigen risico 2020 is eveneens vastgesteld op €385,-
Naast dit verplichte eigen risico kan het zijn dat u een vrijwillig eigen risico betaalt. Dit heeft u dan zelf afgesproken met uw zorgverzekeraar.
Eigen risico betalen van vorig jaar?
Soms krijgt u te maken met een rekening voor het eigen risico van het vorige jaar terwijl de behandeling in het huidige kalenderjaar heeft plaatsgevonden. U krijgt bijvoorbeeld een brief van de zorgverzekeraar met een rekening voor het eigen risico van 2022, terwijl u in 2023 naar het ziekenhuis bent geweest voor de behandeling. Hoe zit dit precies?
Een ziekenhuis brengt niet alle handelingen apart in rekening. De kosten die te maken hebben met uw ziekenhuisbezoek (van diagnose tot eventuele operatie) worden verzameld in een diagnose-behandelcombinatie (dbc). Wanneer u met een zorgvraag bij de medisch specialist komt wordt een zorgtraject voor u geopend. Een eerste dbc en vervolg dbc’s maken onderdeel uit van dit zorgtraject. We noemen dit ook wel dbc-subtrajecten. Het ziekenhuis declareert iedere periode van 120 dagen waarin zorg is geleverd. Bekijk de ook de factsheet van de Nederlandse Zorgautoriteit waarin dit in een voorbeeld in uitgelegd.
Bekijk ook onze folder
Wat u uiteindelijk moet betalen hangt niet alleen af van de DBC-zorgproduct prijs. Ook de vergoeding door uw zorgverzekeraar speelt een rol. Soms heeft u bijvoorbeeld een eigen risico. De verrekening van bedragen regelt de zorgverzekeraar met u. Het ziekenhuis staat hier volledig buiten. Voor meer informatie over de vergoeding van ziekenhuisfacturen verwijzen wij naar de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering en naar de website of naar het informatienummer van uw zorgverzekeraar.
Diëtetiek/Fysiotherapie
Indien u in het ziekenhuis gebruik maakt van de poliklinische fysiotherapie of een bezoek brengt aan de diëtist, maar hier niet voor verzekerd bent, dan wordt de behandeling bij u in rekening gebracht en krijgt u de rekening thuisgestuurd. Dit is ook het geval als u door de arts uit ons ziekenhuis voor behandeling bent doorverwezen.
Onverzekerde zorg
Niet alle zorg die wij bieden maakt deel uit van het basispakket van de zorgverzekering. Denk bijvoorbeeld aan een borstvergroting, neuscorrectie of correctie van afstaande oren. Voor deze behandelingen ontvangt u de nota thuis. Patiënten die aanvullend verzekerd zijn hebben in sommige gevallen recht op een vergoeding vanuit het aanvullend pakket.
Onderlinge dienstverlening
Alrijne voert op aanvraag van andere ziekenhuizen bepaalde onderzoeken uit. Deze onderzoeken vallen onder 'Onderlinge Dienstverlening'. Voor deze onderzoeken, brengen we de in de prijslijst vermeldde tarieven bij het aanvragende ziekenhuis in rekening. Deze dienstverlening en tarieven gelden alleen voor andere ziekenhuizen; het is niet mogelijk als individuele patiënt zo’n onderzoek bij Alrijne aan te vragen.
Neem eerst contact op met uw zorgverzekeraar
Meer dan voorheen is het belangrijk dat u uw zorgverzekeraar raadpleegt voordat u naar een ziekenhuis gaat. Wilt u weten of uw zorgverzekeraar een contract heeft met Alrijne, kijk dan onder Contracten zorgverzekeraars.
Als u naar een ziekenhuis of instelling wilt waarmee uw zorgverzekeraar geen contract heeft, dan kan dat altijd. In dat geval wordt de behandeling echter niet altijd (volledig) vergoed. Uw zorgverzekeraar kan u meer informatie geven over wat u in zulke gevallen precies moet doen.
Om goede zorg te leveren aan onze patiënten, sluiten we elk jaar contracten af met zorgverzekeraars. Alrijne Ziekenhuis heeft voor 2023 met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten. De budgetpolissen van VGZ, Zilveren Kruis en Caresq hebben wij niet gecontracteerd.
Budgetpolissen
We hebben geen budgetpolissen gecontracteerd.
Vergoeding
Wilt u weten welke zorg uw zorgverzekeraar vergoedt? Kijk dan op de website van uw zorgverzekeraar.
U vindt de gecontracteerde zorgverzekeraars Bijzondere Tandheelkunde onder deze tabel.
Aan deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend.
Gecontracteerde zorgverzekeraars per 5-4-2023 |
|||
Zorgverzekeraar |
Label |
Status 2022 |
Status 2023 |
ASR |
Ditzo Zorgverzekering |
Contract |
Contract |
|
ASR Zorg |
Contract |
Contract |
|
|
|
|
CZ |
CZ |
Contract |
Contract |
|
Nationale-Nederlanden Zorg |
Contract |
Contract |
|
OHRA |
Contract |
Contract |
|
CZ Direct |
Geen contract |
Contract |
|
Just |
Contract |
Contract |
|
|
|
|
DSW |
InTwente |
Geen contract |
Contract |
|
Regeling Zorg Asielzoekers (RMA) |
Contract |
Contract |
|
SZVK |
Geen contract |
Contract |
|
DSW |
Contract |
Contract |
|
Stad Holland |
Contact |
Contract |
|
|
|
|
Menzis |
Menzis Zorgverzekeraar |
Contract |
Contract |
|
Hema Zorgverzekering |
Geen contract |
Contract |
|
VinkVink Zorgverzekering |
Geen contract |
Contract |
|
Anderzorg |
Contract |
Contract |
|
|
|
|
VGZ |
Univé Zorg |
Contract |
Contract |
|
ZEKUR |
Geen contract |
Geen contract |
|
UMC Zorgverzekeraar |
Contract |
Contract |
|
IZA Zorgverzekeraar |
Contract |
Contract |
|
ZEKUR natura |
Geen contact |
Contract |
|
VGZ Zorgverzekeraar |
Contract |
Contract |
|
Bewuzt |
Geen contract |
Contract |
|
IZZ Zorgverzekeraar |
Contract |
Contract |
|
MVJP |
Geen contract |
Contract |
|
Zorgzaam |
Geen contract |
Contract |
|
United Consumers |
Geen contract |
Geen contract |
|
|
|
|
Zorg en Zekerheid |
Zorg en Zekerheid |
Contract |
Contract |
|
AZVZ |
Geen contract |
Contract |
|
|
|
|
Zilveren Kruis Achmea |
Zilveren Kruis Zorgverzekeringen |
Contract |
Contract |
|
Pro Life Zorgverzekering |
Contract |
Contract |
|
De Friesland Zorgverzekeringen |
Contract |
Contract |
|
Interpolis Zorgverzekeringen |
Contract |
Contract |
|
FBTO Zorgverzekering |
Contact |
Contract |
|
ZieZo Zorgverzekeringen |
Geen contract |
Geen contract |
|
One Underwriting |
Contract |
Contract |
|
|
|
|
Overig |
|
|
|
Caresq |
Aevitae (EUCARE) |
Contract |
Contract |
|
Natura Select |
Geen contract |
Geen contract |
|
|
|
|
ENO |
ENO |
Contract |
Contract |
|
Salland |
Contract |
Contract |
|
HollandZorg |
Contract |
Contract |
|
|
|
|
ONVZ |
ONVZ |
Contract |
Contract |
|
Jaaah |
Contract |
Contract |
|
VVAA |
Contract |
Contract |
|
|
|
|
OOM Verzekeringen |
OOM Verzekeringen |
Geen contract |
Geen contract |
|
|
|
|
Cigna |
Cigna Verzekeringen |
Contract |
Contract |
Bijzondere Tandheelkunde
Gecontracteerde zorgverzekeraars
- Wilt u zeker weten of uw zorgverzekeraar uw behandeling in Alrijne Ziekenhuis vergoedt, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
- Het is mogelijk dat u als patiënt zelf een deel van de rekening moet betalen. Lees vooraf goed de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar.
- Iedereen in Nederland heeft een standaard eigen risico van € 385,00. Het kan zijn dat u voor een extra hoog eigen risico hebt gekozen. Dat betekent dat u indien u behandeld moet worden in het ziekenhuis, u een groter deel zelf moet betalen. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw eigen zorgverzekeraar.
- Alrijne heeft geen contract met budgetpolissen.
Uitgebreide factuur
Met welke zorgverzekeraars heeft Alrijne een contract afgesloten?
Mijn behandeling begint in het ene jaar en eindigt in het volgende jaar. Wat betekent dit voor mijn eigen risico?
De startdatum van de behandeling bepaalt in welk jaar het eigen risico wordt aangesproken. Bijvoorbeeld: uw behandeling start in december 2017 en uw behandeling stopt in februari 2018. U ontvangt in 2018 bericht dat uw zorgnota is betaald door de zorgverzekeraar. Er vindt dan een verrekening plaats met het (openstaande) eigen risico van 2017.
Wanneer ontvang ik de factuur?
De zorgverzekeraar krijgt een factuur toegestuurd wanneer een zorgtraject is afgesloten en er een contract met uw zorgverzekeraar over het contractjaar is afgesloten. Een zorgtraject wordt afgesloten wanneer u voor een bepaalde klacht of diagnose uitbehandeld bent of het traject langer duurt dan een vastgestelde periode (voor de meeste trajecten maximaal 120 dagen).
Waarom heb ik een factuur ontvangen van een telefonisch consult?
De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa) wil per 1 januari 2018 de regels rondom ‘e-health’ (nieuwe en online services binnen de zorg) verbeteren. Een van de nieuwe mogelijkheden voor ziekenhuizen en patiënten is het mogelijk maken een telefonisch herhaalconsult met de behandeld arts, verpleegkundig specialist of physician assistant. Zo hoeft u niet altijd meer naar de polikliniek van ons ziekenhuis toe voor een herhaalconsult. Met deze extra service willen wij u zoveel mogelijk gemak bieden en waar het kan uw herhaalconsult per telefoon te laten plaats vinden. Van het gesprek maakt uw behandeld specialist een verslag in uw medisch dossier. Uw eerste afspraak vindt altijd plaats op de polikliniek.
In een aantal gevallen kan het telefonisch herhaalconsult leiden tot kosten die apart wordt ingediend bij uw zorgverzekeraar. Het kan dus voorkomen dat u een factuur ontvangt, omdat een telefonisch herhaalconsult heeft plaatsgevonden. Op de factuur vindt u dit terug bij de verrichting waarin ‘belconsult’ is opgenomen. De verrekening van de kosten die hiermee samenhangen regelt uw zorgverzekeraar. Voor vragen over uw factuur verwijzen wij u naar uw eigen zorgverzekeraar.
Waarom ontvang ik een factuur met een wegblijftarief?
Een factuur met een wegblijftarief is een factuur voor een afspraak waar u niet bent verschenen of waarbij u zich niet tijdig (24 uur van te voren) heeft afgemeld. Helaas komt het regelmatig voor dat een patiënt zonder bericht aan Alrijne wegblijft op een afspraak. Hierdoor kan de zorgverlener deze tijd niet inzetten voor een andere patiënt. Wij hanteren daarom het wegblijftarief voor patiënten die zonder tijdig af te zeggen wegblijven op een afspraak. Het wegblijftarief is vastgesteld op 45 euro.
Waarom moet ik eigen risico betalen van vorig jaar?
Soms krijgt u te maken met een rekening voor het eigen risico van het vorige jaar terwijl de behandeling in het huidige kalenderjaar heeft plaatsgevonden. U krijgt bijvoorbeeld een brief van de zorgverzekeraar met een rekening voor het eigen risico van 2017, terwijl u in 2018 naar het ziekenhuis bent geweest voor de behandeling. Hoe zit dit precies? Bekijk het kopje Rekening en eigen risico.
Andere veelgestelde vragen
Op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) leest u meer veelgestelde vragen en antwoorden over ziekenhuiszorg en facturen.
Kunt u geen geldig identiteitsbewijs of zorgpas tonen?
Zonder geldig identiteitsbewijs met uw unieke BSN en zorgpas kan de hulpverlener de kosten van uw behandeling niet declareren bij uw zorgverzekeraar. Kunt u geen geldig identiteitsbewijs tonen, dan wordt er direct een financiële regeling met u getroffen, voordat men met de zorg start. Medewerkers van de afdeling kunnen u hierover meer vertellen.
Afdeling facturatie
Heeft u vragen over uw zorgkosten? Kijk in de lijst met veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij, neem dan contact op met de afdeling facturatie op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur. Of stel uw vraag per mail.
071 517 8181 facturatie@alrijne.nl.
Afdeling debiteuren
Voor vragen over de betaling van uw factuur kunt u contact opnemen met de afdeling debiteuren op werkdagen tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Of stel uw vraag per mail.
071 517 8629 debiteuren@alrijne.nl
U woont of werkt niet in Nederland of u bent een illegaal in Nederland verblijvende persoon? Dan heeft dit gevolgen voor de vergoeding van de zorgkosten.
Buitenlandse patiënten van binnen de Europese Unie kunnen bij Alrijne worden geholpen wanneer zij over een European Health Insurance Card (EHIC) beschikken. Deze kunt u aanvragen bij uw zorgverzekeraar, zie de zorgwijzer voor meer informatie. Van patiënten die afkomstig zijn van buiten de Europese Unie hebben wij een garantieverklaring van de verzekeraar nodig.
Patiënten zonder verblijfsvergunning
In Nederland kunnen vreemdelingen zonder verblijfsvergunning geen zorgverzekering afsluiten. Vreemdelingen zonder verblijfsvergunning worden onderverdeeld in twee categorieën:
- Asielzoekers: vreemdelingen die een aanvraag hebben ingediend voor een verblijfsvergunning of vreemdelingen die beroep hebben aangetekend tegen een afwijkend verzoek op een aanvraag voor een verblijfsvergunning.
- Onverzekerbare vreemdelingen: vreemdelingen die onrechtmatig in Nederland verblijven.
Asielzoekers
Asielzoekers worden tijdens de asielprocedure opgevangen door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Gedurende de asielprocedure zijn asielzoekers verzekerd volgens de Regeling Zorg Asielzoekers (RZA). Deze regeling geeft asielzoekers het recht op vergoeding van behandelingen die zijn opgenomen in de Nederlandse basisverzekering, uitgezonderd behandeling van transseksualiteit, in-vitrofertilisatie en alle vergelijkbare behandelingen. In Alrijne kunnen asielzoekers worden behandeld als zij hun pasje van de RZA kunnen overhandigen. Daarnaast hebben zij, net als andere verzekerden, voor medisch specialistische zorg een verwijzing nodig van de huisarts, tandarts, verloskundige, etc.
Onverzekerbare vreemdeling
Illegalen kunnen zich in Nederland niet verzekeren. Zij moeten de kosten zelf betalen. Voor geplande zorg vergoedt het Zorginstituut Nederland (ZIN) alleen aan ziekenhuizen waarmee een contract is afgesloten. Per 1 januari 2017 neemt Alrijne Ziekenhuis deze zorg op zich binnen de regio Zuid-Holland-Noord. Voor acute zorg (SEH en Huisartsenpost) kunnen patiënten terecht bij zowel Alrijne Ziekenhuis Leiderdorp als het LUMC.
De prijs die geldt op de datum van uw eerste bezoek aan het ziekenhuis voor uw aandoening, blijft van toepassing tijdens uw behandeling. Prijswijzigingen die optreden gedurende uw behandeling, worden dus niet aan u in rekening gebracht. Op de betaling van de facturen (rekeningen) door patiënten zijn de betalingsvoorwaarden van Alrijne Zorggroep van kracht. Deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Leiden onder nummer 61802379.