Het Veiligheidsmanagementsysteem
Vanzelfsprekend staat uw veiligheid centraal in Alrijne. Het is onze verantwoordelijkheid om samen met u risico's te minimaliseren, eventuele risico's te herkennen en als dat nodig is actie te ondernemen. Goede communicatie over patiëntveiligheid is hierbij belangrijk. Eén van onze initiatieven voor patiëntveiligheid is het Veiligheidsmanagementsysteem. Met dit systeem kunnen we structureel aan de verbetering van uw veiligheid werken. Ons veiligheidsmanagementsysteem is gecertificeerd. Dat wil zeggen dat het voldoet aan de eisen van de NEN 8009: 2018
Incidenten
De kwaliteit van zorg staat voorop bij alles wat wij bij Alrijne doen. We zijn streven ernaar open te zijn over de kwaliteit en veiligheid van onze zorg, om zo vanuit een open cultuur te leren en de zorg te kunnen verbeteren.
We doen er altijd alles aan om ongewenste gebeurtenissen te voorkomen. Als er iets mis gaat nemen we dat serieus en willen we er altijd van leren, op die manier kunnen we voorkomen dat een soortgelijke ongewenste gebeurtenis nog een keer plaatsvindt.
Een incident is een onbedoelde en ongewenste gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) kan leiden. Wij stimuleren artsen, verpleegkundigen en andere hulpverleners in ons ziekenhuis om (bijna) incidenten, te melden. Voor ons is elke melding reden om verbetermaatregelen in te voeren, zodat de kwaliteit van zorg verbeterd en ongewenste gebeurtenissen in de toekomst voorkomen worden.
Op iedere afdeling waar men patiëntencontact heeft, is een incidententeam actief. Dit incidententeam analyseert de incidenten, formuleert verbetermaatregelen en registreert het in het digitale meldsysteem. Het management is daarna verantwoordelijk voor de uitvoering van de verbetermaatregelen.
Om transparant over onze meldingen te zijn, maken wij deze informatie openbaar en nemen wij deze informatie op in ons digitale jaaroverzicht op de website.
Calamiteiten
Zeer ernstige incidenten worden calamiteiten genoemd. De inspectie voor de Gezondheidzorg en Jeugd (IGJ) beschrijft een calamiteit als een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid. Deze gebeurtenissen worden door onze raad van bestuur gemeld bij de IGJ. Daarnaast wordt de calamiteitencommissie door de raad van bestuur gevraagd om de gebeurtenis te onderzoeken.
Naar aanleiding van dit onderzoek, doet de calamiteitencommissie aanbevelingen. Het management van de betrokken afdeling stelt naar aanleiding van deze aanbevelingen verbetermaatregelen op met als doel de patiëntveiligheid te vergroten.
Het Ziekenhuis Rampen Opvangplan (ZiROP) treedt in werking als Alrijne in Leiderdorp wordt geconfronteerd met de opvang van slachtoffers van een ramp of calamiteit die de normale behandelcapaciteit te boven gaat. In dat geval wordt in opdracht van de raad van bestuur op locatie Leiderdorp het ZiROP gestart. Na deze start bereiden zogenaamde sleutelafdelingen zoals de Spoedeisende Hulp, polikliniek Chirurgie, OK, Intensive Care en eventuele andere afdelingen zich voor op deze opvang. Dit doen zij door personeel, materialen, etc. op te schalen. Sleutelfunctionarissen voeren vervolgens hun werkzaamheden uit aan de hand van hun specifieke ZiROP- taakkaart. Wij werken bij grootschalige slachtofferopvang samen met ketenpartners in de regio zoals GHOR, Huisartsenpost, Regionale Ambulancevervoer, maar ook de omliggende ziekenhuizen in veiligheidsregio Hollands Midden. Het ZiROP van Alrijne wordt elke twee jaar geoefend.
Bij Alrijne staat uw veiligheid hoog in het vaandel. Zelf kunt u ook bijdragen aan een veilige behandeling! Dat doet u door u goed voor te bereiden op uw ziekenhuisopname en u goed te laten informeren door uw hulpverlener.
Op de informatiekaarten van NPCF vindt u praktische tips. Een aantal tips op een rijtje:
- haal voor uw ziekenhuisbezoek een actueel medicatieoverzicht bij uw eigen apotheker;
- vertel over uw medicijnen en allergieën;
- neem altijd uw identiteitsbewijs mee;
- geef alle informatie aan zorgverleners over uw gezondheidstoestand;
- vraag uitleg over uw ziekte of aandoening en vraag naar verschillende behandelingen;
- bespreek vooraf het verloop van uw operatie;
- geef het aan als u iets niet begrijpt;
- stel vragen als medicijnen er anders uitzien dan u verwacht.
Meer tips
Alle informatiekaarten en brochures van patiëntenfederatie NPCF vindt u op hun website.