Alrijne beschikt over twee cliëntenraden:
- Cliëntenraad ziekenhuizen van Alrijne
- Cliëntenraad Verpleeghuizen Oudshoorn en Leythenrode
Cliëntenraad ziekenhuizen van Alrijne
V.l.n.r.: Jaap Eysink Smeets, Jochem Tazelaar, Miriam Kreulen (voorzitter), Anne de Baat, Hans Smiers en Liesbeth Krol.
“De Cliëntenraad geeft u als patiënt een stem”
Alrijne wil de beste zorg leveren voor patiënten en de optimale service bieden aan patiënten en hun naasten. Dat betekent onder andere dat het zorgbeleid in samenspraak met patiënten wordt vormgegeven. De cliëntenraad vertegenwoordigt de stem van de patiënt in het ziekenhuis en praat namens hen met de raad van bestuur. Dit is geregeld in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).
Wat doet de cliëntenraad?
De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van alle patiënten van Alrijne en hun naasten. De raad denkt mee over onderwerpen die voor patiënten van belang zijn en geeft daarover gevraagd én ongevraagd advies aan de raad van bestuur. De cliëntenraad komt acht keer per jaar bijeen en houdt zich onder andere bezig met:
- het algemeen beleid rond de behandelingen en de geboden (ondersteunende) zorg;
- de kwaliteit en veiligheid van de zorg;
- de toegankelijkheid en gastvrijheid in de ziekenhuizen;
- juiste en begrijpelijke informatievoorziening;
- het beleid, waar dat direct het welzijn van patiënten treft.
Individuele klacht
Wanneer u een individuele klacht heeft, adviseren wij u dit eerst met uw behandelaar te bespreken. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van de ziekenhuizen.
De cliëntenraad bestaat uit 7 leden en wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.
Een vraag aan de cliëntenraad van de ziekenhuizen van Alrijne? Vul onderstaand formulier in: