Misschien heeft u na uw bezoek aan de polikliniek of na uw ziekenhuisopname nog zorg nodig? Dan kan de transfer-verpleegkundige van Alrijne u helpen bij het regelen van bepaalde zorg. In deze folder leest u hoe dat gaat. Ook kunt u lezen wat u zelf kunt regelen voor of tijdens uw opname.


Transferbureau

De verpleegkundige van het Transferbureau (= transfer-verpleegkundige) kijkt samen met u welke zorg u nodig heeft en welke zorg u kunt krijgen. Zij houdt hierbij rekening met wat kan en mag (= de geldende wet- en regelgeving).



Wordt u binnenkort geopereerd? En denkt u dat u na uw ontslag uit het ziekenhuis zorg nodig heeft? Dan kunt u ook alvast bellen met het Transferbureau om nazorg te regelen.



De transfer-verpleegkundige bespreekt met u hoe uw situatie was voor opname. Zij wil onder andere van u weten:


  • waar en hoe u woont;
  • of u zich goed kunt bewegen (= mobiliteit);
  • of u mantelzorg heeft, of professionele zorg zoals thuiszorg of huishoudelijke hulp. Mantelzorgers zijn bijvoorbeeld een partner, familie, vrienden of buren die u kunnen helpen.
Ook neemt de transfer-verpleegkundige contact op met uw contactpersoon.
Daarna weet de transfer-verpleegkundige welke soort nazorg u nodig heeft. Ook weet zij dan of u een indicatie nodig heeft voor de zorg. U heeft een indicatie nodig om bepaalde soorten zorg te kunnen krijgen.

Kreeg u al zorg van een zorgorganisatie (bijvoorbeeld thuiszorgorganisatie) voordat u werd opgenomen in het ziekenhuis? Geef dan de naam van deze zorgorganisatie door aan de verpleegkundige van de verpleegafdeling.
Zo kunnen wij aan deze zorgorganisatie doorgeven wanneer u weer zorg nodig heeft. En of u eventueel extra zorg nodig heeft.

Wat kunt u zelf regelen - als u weet dat u in het ziekenhuis wordt opgenomen (geplande opname)

Wordt u in het ziekenhuis opgenomen? Dan is het belangrijk dat u alvast nadenkt over de periode erna: uw herstel.
Bedenk of u nazorg nodig heeft en wat u zelf kunt regelen. Bijvoorbeeld:
  • maaltijden,
  • hulpmiddelen,
  • hulp bij het huishouden,
  • het verzorgen van uzelf,
  • begeleiding,
  • of verblijf in een zorghotel.
Mantelzorg of professionele zorg
Het is de bedoeling dat u deze zorg zoveel mogelijk zelf regelt met mensen die u kent. Bespreek met uw familie/naasten wie u kan helpen met bovenstaande zaken.

Heeft u geen mantelzorg? En/of is de zorg die u nodig heeft heel ingewikkeld? Dan schakelt de afdelingsverpleegkundige een transfer-verpleegkundige in om te kijken welke professionele zorg u misschien kunt krijgen.

Hulp bij het huishouden (= huishoudelijke hulp)
Huishoudelijke hulp valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Dit kunt u zelf regelen bij de gemeente. Het Transferbureau kan dit niet voor u doen.
Wij adviseren u om dit op tijd aan te vragen, zodat het geregeld is als u weer naar huis mag.

Maaltijden
Als u (tijdelijk) niet kunt koken, dan kunt u gebruik maken van kant en klare maaltijden. Dit moet u zelf regelen.
U kunt kant en klare maaltijden kopen bij bijvoorbeeld een slager, groenteboer of supermarkt.
U kunt natuurlijk ook van tevoren extra maaltijden koken en invriezen.

Als u tijdelijk minder mobiel bent kunt u evt. ook boodschappen en maaltijden thuis laten bezorgen. Via bijvoorbeeld Tafeltje-Dek-Je kunt u kant en klare maaltijden bestellen.

Hulpmiddelen
Voor hulpmiddelen, zoals krukken, een rollator, postoel en een rolstoel, kunt u terecht bij een thuiszorgwinkel. Soms kunt u deze hulpmiddelen al voor de ziekenhuisopname in huis halen. De meeste artikelen kunt u lenen of huren, maar sommige moet u kopen.

Denkt u dat u na de opname in het ziekenhuis moeite heeft met traplopen? Laat dan alvast op de begane grond een bed neerzetten.
Is er een medische noodzaak voor een hulpmiddel, zoals een hoog/laag bed? Dan kan de transfer-verpleegkundige het hulpmiddel voor u regelen.

Personen-alarmering (noodknop)
Bent u thuis en bent u in nood? Dan kunt u met een personen-alarmering contact maken met een contactpersoon. U kunt personen-alarmering aanvragen via grotere thuiszorgorganisaties of bij welzijnsorganisaties in uw eigen woonplaats. Sommige zorgverzekeraars vergoeden dit vanuit de aanvullende zorgverzekering. U kunt dit navragen bij uw zorgverzekeraar.

Zorghotel
Wilt u na uw ziekenhuisopname herstellen in een particulier zorghotel? Dan moet u dit zelf regelen. Soms is het mogelijk om al vóór de ziekenhuisopname een kamer te reserveren.
Een verblijf in een zorghotel moet u meestal zelf betalen. Maar het kan zijn dat uw zorgverzekeraar een deel van uw verblijf in een zorghotel vergoedt. Vraag dit na bij uw zorgverzekeraar.
Het Transferbureau kan een verblijf in een zorghotel niet voor u regelen.

Wat u zelf kunt regelen - na een onverwachte ziekenhuisopname

Bent u (onverwacht) in het ziekenhuis opgenomen en heeft u na de ziekenhuisopname nog zorg nodig? Dan bespreekt de verpleegkundige of uw arts dit met u.
Is dit nog niet gebeurd, meld dit dan zo snel mogelijk bij de verpleegkundige van de afdeling. De verpleegkundige neemt dan contact op met het Transferbureau.
Daarna neemt één van de transferverpleegkundigen contact op met u of uw naasten over de gewenste nazorg.

Wat regelt het ziekenhuis?

Heeft u na de ziekenhuisopname meer zorg nodig dan uw mantelzorgers of familieleden kunnen geven? Dan kan de verpleegkundige van de afdeling een aanvraag doen bij het Transferbureau.
Hieronder staan de mogelijkheden voor nazorg.

De nazorg begint meteen na uw ontslag uit het ziekenhuis. Kan een gekozen zorgaanbieder niet meteen na uw ontslag starten om u te verzorgen? Of er is een wachtlijst? Dan zoekt de transfer-verpleegkundige een andere zorgaanbieder ter overbrugging.

Thuiszorg
Als u hulp nodig heeft bij de persoonlijke verzorging (bijv. wassen en aankleden) of verpleging (bijv. wondzorg) dan kunt u hulp krijgen via een thuiszorgorganisatie. De transfer-verpleegkundige vraagt dit voor u aan.
Heeft u al zorg van een thuiszorgorganisatie? Vertel dit dan aan de afdelingsverpleegkundige. En vertel ook van welke thuiszorgorganisatie u hulp krijgt.

Kosten
Belangrijk! Informeer zelf bij uw zorgverzekeraar met welke zorgorganisaties zij een zorgcontract hebben afgesloten (dus welke zorgorganisaties zij betalen voor de zorg die u krijgt). Het ziekenhuis kan dit niet voor u navragen en neemt hiervoor geen verantwoordelijkheid.

Palliatieve terminale zorg
Heeft uw arts u verteld dat u nog maar kort zult leven? Dan bespreekt de transfer-verpleegkundige met u welke zorg er nodig is in deze laatste levensfase. Dit kan thuis, in een hospice of op een afdeling in het verpleeghuis waar palliatieve zorg wordt gegeven.
Tijdens het gesprek bespreekt de transfer-verpleegkundige met u wat past bij uw wensen en situatie.

Voor een opname in een hospice betaalt u een vast bedrag per dag. Dit bedrag verschilt per hospice. U kunt bij uw zorgverzekeraar navragen of deze kosten (deels) worden vergoed.

Kortdurende herstelzorg/ Eerstelijns Verblijf (ELV)
Kunt u tijdelijk niet naar huis door een medische oorzaak? Dan kunt u in aanmerking komen voor een eerstelijns verblijf (ELV) om te herstellen.
Afhankelijk van uw situatie kan dit zijn op een ELV laag complex herstelplek of een ELV hoog complex herstelplek.

  • Een ELV laag complex herstelplek is meestal een tijdelijke kamer in een verzorgingshuis of zorgpension.
  • Een ELV hoog complex herstelplek is nodig als er verschillende disciplines (= soorten zorgprofessionals, bijvoorbeeld verpleegkundigen, fysiotherapeuten, diëtisten, etc.) bij de zorg betrokken zijn. Deze hoog complexe zorg vindt vaak plaats in een instelling waar ook revalidatie wordt geboden: een zorgpension of in een verpleeghuis. Als u hersteld bent, gaat u terug naar uw eigen huis.
De transfer-verpleegkundige bekijkt of u in aanmerking komt voor ELV. Zij kijkt hierbij naar uw verwachte herstel en uw hersteldoelen.

Geriatrische revalidatiezorg (GRZ = zorg voor oudere mensen met verschillende aandoeningen)
Voor geriatrische revalidatiezorg wordt u kort opgenomen op een revalidatie-afdeling. Hier leert u om weer zelfstandig dingen te doen. Het is de bedoeling dat u weer naar huis kunt.
Op de revalidatieafdeling werken meerdere disciplines: bijvoorbeeld een ergotherapeut, fysiotherapeut en een specialist ouderengeneeskunde.
Geriatrische revalidatiezorg wordt betaald vanuit de zorgverzekeringswet (ZVW).

De transferverpleegkundige overlegt met de specialist ouderengeneeskunde van de revalidatieafdeling of u – op basis van uw revalidatiedoelen – geriatrische revalidatiezorg kunt krijgen.

Heeft u een WLZ-indicatie (= Wet Langdurige Zorg) en woont u in een verpleeghuis? Dan kunt u geen geriatrische revalidatiezorg uit de zorgverzekeringswet (ZVW) krijgen.
De transfer-verpleegkundige bespreekt dan met u hoe u kunt gaan revalideren.

Langdurig verblijf – opname in een verpleeghuis
Kunt u na de ziekenhuisopname niet meer terug naar huis? Dan wordt u aangemeld voor verpleeghuiszorg. Deze zorg valt onder de WLZ (Wet Langdurige Zorg).
De transfer-verpleegkundige bespreekt dit met u. Zij doet dan een aanvraag voor u bij het CIZ (Centraal Indicatiestelling Zorg). Voordat ze de aanvraag kan doen, heeft ze van u als patiënt schriftelijke toestemming nodig.
Het CIZ besluit of, en zo ja welke, indicatie u krijgt.
Als u zorg krijgt vanuit de WLZ moet u een eigen bijdrage betalen. Deze worden berekend door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Kijk voor meer informatie op https://www.hetcak.nl/

Overbruggingszorg
Het kan zijn dat het verpleeghuis waar u naartoe wilt geen plaats heeft. Dan komt u op de wachtlijst. U gaat dan naar een ander verpleeghuis totdat er wel plaats is voor u. Dit noemen wij overbruggingszorg.
Mensen vragen ons regelmatig waarom ze dan niet in het ziekenhuis kunnen wachten op een plek in het verpleeghuis waar ze het liefst naartoe willen.
Als uw medische behandeling klaar is, is opname in het ziekenhuis niet langer nodig.
  • De zorginstelling waar u voor nazorg wordt opgenomen, biedt zorg die beter aansluit bij uw behoefte na de ziekenhuisopname.
  • Het is belangrijk dat bedden in het ziekenhuis weer beschikbaar komen voor patiënten die medische verzorging en behandeling hard nodig hebben.
  • Als uw medische behandeling is afgerond, betaalt uw zorgverzekering niet langer meer voor uw volledige verblijf in het ziekenhuis.

Meer informatie?

Op onderstaande websites vindt u meer informatie.

https://www.hetcak.nl/

https://www.ciz.nl/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorg-en-ondersteuning-thuis/wmo-2015

https://www.zorghotels.nl/

https://www.regelhulp.nl/

https://www.pgb.nl/

Vragen?

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neemt u dan contact op met het Transferbureau.

U kunt het Transferbureau bereiken via telefoonnummer 071 582 8408, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 - 12.15 uur en van 13.15 - 16.30 uur.
U kunt ons ook een e-mail sturen: transferbureau@alrijne.nl