Bijzonder is dat zorgprofessionals direct in hun elektronisch patiëntendossier (HiX van ChipSoft) een melding ontvangen als de gegevens hiervoor aanleiding geven. Alrijne is het eerste ziekenhuis dat de Luscii app vanaf de start gekoppeld heeft aan het patiëntendossier met behulp van Zorgplatform. Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid financiert de innovatie.

Dichter bij de patiënt

Artsen en verpleegkundigen zijn enthousiast. ‘Zorg was altijd in het ziekenhuis’ vertelt cardioloog Petra van Pol. ‘Thuismeten brengt ons dichter bij het huis van de patiënt. Tegelijkertijd kunnen we efficiënter zorg verlenen. Juist omdat iedereen goed in zicht is hoeven stabiele patiënten minder vaak langs te komen. Zo krijgen we meer tijd voor mensen die onze aandacht hard nodig hebben.’ 

Zelfmanagement

‘Doordat patiënten nu zelf meten verwachten we dat zij meer inzicht krijgen in hun symptomen’, vult Karin van der Hoeven aan. De teamleider van de polikliniek Longziekten ziet dat dit nog vaak ontbreekt. ‘Dat hoestje gaat vanzelf wel over denken mensen, terwijl juist dat voor ons een signaal is om in te grijpen. Het zou mooi zijn als we op deze manier opnames kunnen voorkomen.’ 

Stijgende zorgvraag

Jorne Grolleman, programmamanager Online services in Alrijne, is blij dat thuismeten nu echt van start gaat. ‘Meer zicht op de thuissituatie leidt tot betere zorg, maar het helpt ook om de stijgende zorgvraag op te vangen. Jaarlijks groeit het aantal hartfalen patiënten met 1,5%. Daarnaast krijgen we de zorg voor mensen met COPD vanuit het LUMC overgedragen. Dit is een prachtig voorbeeld van de juiste zorg op de juiste plek.’

Pilot

Thuismeten met Luscii start met een pilot van zes maanden. In die periode worden 25 COPD-patiënten en 25 mensen met hartfalen op afstand begeleid. Daarna wordt besloten of meer mensen gebruik kunnen maken van de dienst. 

Terug naar boven