Angst

“Sinds corona spreek ik zoveel mogelijk patiënten telefonisch tijdens mijn spreekuur. Hier zijn mensen bij, met name ouderen, die ondergedompeld zijn onder een angstdeken. Zo sprak ik laatst een mevrouw die zei dat ze liever niet kwam op mijn spreekuur. ‘Dan moet ik vervoer gaan regelen, want ik ga niet met het ov.’ Zo iemand is doodsbang, ook voor het voor- en nastuk, want het is niet alleen het ziekenhuisbezoek zelf."

Nooit onveilig gevoeld

“Dat stukje angst kan ik helaas niet wegnemen door iets geruststellend te zeggen. Wat ik wel vertel is dat ik de afgelopen weken, ook tijdens de coronacrisis, in het ziekenhuis heb gewerkt en me nooit onveilig heb gevoeld. Als chirurg heb ik geen enkele coronapatiënt gezien, laat staan dat je als regulier patiënt in het ziekenhuis iemand tegen het lijf loopt met corona.

De kans dat je corona oploopt in de Albert Heijn of bij de wachtrij in de Kruidvat is veel groter. Daarnaast heb je in de supermarkt niemand die je tegenhoudt aan de poort en controleert, iets wat hier in het ziekenhuis wel gebeurt. Bovendien staan overal in het ziekenhuis flesjes handalcohol. Dus wacht niet en kom langs, bij ons bent u veilig!”

Veranderingen in het vak

“Ik behandel zoveel mogelijk patiënten telefonisch, behalve de nieuwe patiënten of patiënten die ik lichamelijk moet onderzoeken of een aanvullend onderzoek nodig hebben zoals een CT-scan of echo. Alle uitslagen doen we telefonisch. Als patiënten wel fysiek komen, is goed gekeken of dat echt nodig is.”

Nieuwe realiteit

“Natuurlijk vind ik het jammer dat ik veel minder patiënten zie. De arts-patiëntrelatie leunt voor een deel op vertrouwen en dat krijg je door iemand te zien en door die persoon in de ogen aan te kijken. Als ik iemand voor mij heb zitten, kan ik mijn boodschap aanpassen. Als ik zie dat diegene schrikt, of een lege blik heeft en mijn boodschap niet begrijpt, dan doe ik daar wat mee. Die signalen ontbreken allemaal in een telefoongesprek.  

Aan de andere kant ben ik ook flexibeler. Ik bel patiënten niet per se op de minuut en heb meer speelruimte. Dit vak verandert continu, dit is een behoorlijke stap. We hikten al jaren tegen het telefonisch consult aan en nu werden we opeens gedwongen. Je moet je aanpassen, dat geldt voor alles in het leven. Met de nieuwe realiteit ga ik als chirurg mee en ja het is jammer, maar het biedt ook nieuwe voordelen.”

Benieuwd welke maatregelen Alrijne heeft getroffen voor uw en onze veiligheid? Zie 'Uw afspraak op de polikliniek'.

Terug naar boven