Drink twee liter water per dag

Tijdens warme dagen is het lastiger voor je lichaam om de hitte kwijt te raken. Jolanda: “Het hart moet dan extra hard werken.” Het kwijtraken van de warmte is moeilijker via normale processen en daarom ga je zweten. “Het vocht dat je verliest moet weer aangevuld worden. Daarom is voldoende water drinken heel belangrijk. Normaal adviseer ik om zo’n 1,5 liter water per dag te drinken. Maak hier op warme dagen twee liter van, drink zo’n twee glazen extra.”

Ben je duizelig of vermoeid? Dit zijn vaak tekenen dat je niet genoeg hebt gedronken. Ook de kleur van je urine vertelt veel over je vochtbalans. Als je goed gehydrateerd bent, moet jouw urine een heldere, lichtgele kleur hebben en bijna geurloos zijn.

Vermijd inspanning

Houd je ’s middags zoveel mogelijk rustig. Jolanda: “Plan je activiteiten op de relatief koele momenten van de dag: ’s morgens vroeg of ’s avonds.” Hierbij moet je niet alleen denken aan intensieve sporten, maar ook zwaardere huishoudelijke taken zoals stofzuigen. Blijf tijdens de warmste uren van de dag, van 12.00 tot 16.00 uur, lekker in je (hopelijk koele) woning.  

Geen alcohol

Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe meer vocht je kwijtraakt. Jolanda: “Door alcohol raak je sneller uitgedroogd. Normaal adviseer ik om maximaal één glas alcohol per dag te drinken. Bij warmte kun je beter helemaal geen alcohol drinken.”

Meer informatie

Terug naar boven