De functie dienstcoördinator werd in 2019 geïntroduceerd en is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke schakel in ons ziekenhuis. Tien verpleegkundigen, waaronder een teamleider, combineren deze rol met hun reguliere werk. Ze werken vanaf de Spoedeisende Hulp (SEH), maar houden overzicht over alle verpleegafdelingen. Benieuwd hoe zo’n dag eruitziet? Loop mee met Tanja Bladeck en Martine Hartevelt. Het is een gewone dinsdag als Tanja de dagdienst draait en Martine het later van haar overneemt.
07.30 uur:
Tanja start haar dienst met het doornemen van het verslag van de vorige dienstcoördinator en controleert in het systeem (HiX) hoeveel bedden bezet zijn. Deze informatie bespreekt ze om 8.00 uur met de teamleiders van de verpleegafdelingen. Elke afdeling meldt het aantal beschikbare bedden en eventuele problemen met de bezetting. Verpleegafdeling A2 heeft 3 bedden vrij, maar kampt met zieke collega’s. Op verpleegafdeling B2 worden patiënten intern verplaatst om de beddencapaciteit goed te benutten.
Ochtend:
Tanja is de hele ochtend in overleg. Ze loopt een ronde langs alle verpleegafdelingen en werkt het verslag bij. Ze schakelt met de afdeling die verpleegkundigen inzet waar ze op dat moment nodig zijn, het Flexbureau, om extra ondersteuning te regelen voor A2. Ook overlegt ze met de Intensive Care over de overplaatsing van een patiënt. Ondertussen druppelen nieuwe opnames binnen, worden ontslagen gepland en vraagt een ander ziekenhuis of een patiënt kan worden overgenomen; helaas, er is geen plek op de gewenste afdeling.
12.30 uur:
Tijd voor lunch en daarna volgt een nieuwe ronde door het huis. Ook maakt Tanja een overzicht van de beschikbare bedden voor de overdracht.
14.50 uur:
Tanja draagt haar dienst over aan Martine. Tijdens het beddenoverleg met de teamleiders (14.55 uur) blijkt dat de beddencapaciteit gemiddeld is, zoals gebruikelijk op een dinsdag.
Martine ontvangt een beveiligd bericht via een speciale interne app: een afdeling zoekt voor de volgende dag een plek voor een patiënt. Dat is een uitdaging, want de patiënt heeft meerdere problemen. Om 15.40 uur komt het verlossende woord: er komt een bed beschikbaar op A2. Ze verwerkt het in het systeem en neemt contact op met het Flexbureau om een extra verpleegkundige in te zetten.
17.30 uur:
Op de Spoedeisende Hulp is er een zogenoemde ‘time-out’: een kort overleg om overzicht te krijgen. De SEH-coördinator leidt dit overleg. Snel wordt de actuele beddencapaciteit doorgenomen: de IC heeft een bed gereserveerd voor noodgevallen (een ‘calamiteitenbed’) en de andere afdelingen hebben in totaal 14 bedden beschikbaar.
De rest van de avond puzzelt Martine met de beddencapaciteit. En ze beantwoordt onder andere (niet) spoedeisende vragen van patiënten en schakelt patiënten door naar de huisartsenpost.
Aan het einde van de avond maakt ze een ronde langs de afdelingen en eet ze mee op een van de verpleegafdelingen. Morgen begint een nieuwe dienst, met een nieuwe puzzel om op te lossen.