De toenemende wachtlijsten zijn een landelijke trend, zoals ook Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) onlangs constateerde. Dat komt onder meer doordat we langer leven, met meer (chronische) aandoeningen. Dat betekent dat de zorgvraag sterk aan het toenemen is en dat merken we elke dag. Daarnaast hebben we te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Die combinatie maakt dat de wachtlijsten snel groeien en de werkdruk toeneemt.

Zorg voor adherentiegebied

We concentreren ons daarom al sinds vorig jaar zomer zoveel mogelijk op de zorg in ons eigen adherentiegebied. 
De zorg voor (chronische) patiënten die al bij ons bekend zijn zetten we voort. Patiënten met een nieuwe zorgvraag van buiten ons adherentiegebied verwijzen we terug naar de verwijzer.
Acute zorg kan uiteraard altijd bij Alrijne terecht.

Patiënten informeren

Patiënten informeren we over de wachttijden via onze website en bij een aantal vakgroepen ook per brief. We wijzen uiteraard ook op de mogelijkheden voor wachtlijstbemiddeling bij de zorgverzekeraar. 
De afspraak is dat we patiënten, uit ons verzorgingsgebied die bij ons op de wachtlijst staan, als ze telefonisch contact met ons opnemen niet naar u terug verwijzen voor overleg. 

Overleg

We blijven graag met u in overleg, ook om mogelijke knelpunten te bespreken. 

Wachtlijst

U kunt op onze website de toegangstijden voor de poli en de wachttijden voor operaties per specialisme zien. 

Aanvullende punten voor Neurologie 

  • De zorg voor de acuut neurologische patiënt blijft toegankelijk zowel via de SEH als polikliniek.
  • In de zomermaanden kunnen wij op de polikliniek echter alleen spoed- en semi-spoedpatiënten helpen.
  • Reguliere plekken worden na augustus weer geopend, hoewel deze ook dan vermoedelijk nog spaarzaam zullen zijn. De wachtlijst voor patiënten met een reguliere vraagstelling is ondertussen opgelopen tot oktober. U kunt dit ook terugzien in ZorgDomein.
  • Hopelijk kunnen wij u deels blijven ondersteunen in de vorm van teleconsultatie. Teleconsulten worden binnen drie werkdagen beantwoord.

Wij doen ons best zo goed mogelijk met de situatie om te gaan. We zetten ons maximaal beschikbare capaciteit in.

Terug naar boven