Pijn is een ingewikkeld verschijnsel en kan uw dagelijks leven ernstig beïnvloeden. Vaak gaat het om pijnklachten die al langere tijd bestaan, de chronische pijn. Ieder mens ervaart pijn op een andere manier. Het Pijnbehandelcentrum van Alrijne Ziekenhuis kan u niet garanderen dat uw pijn weggaat, maar wij zetten onze ervaring en deskundigheid in om uw klachten zo draaglijk mogelijk te maken. In deze folder vertellen wij u over de gang van zaken op het Pijnbehandelcentrum.


Het Pijnbehandelcentrum

Op het Pijnbehandelcentrum werken pijnspecialisten, verpleegkundig specialist, pijnconsulenten en doktersassistenten. Onze pijnspecialisten werken nauw samen met verschillende specialismen, zoals neurologie, neurochirurgie, oncologie, orthopedie, psychologie, fysiotherapie en sportgeneeskunde.



Een afspraak maken

Alleen met een verwijzing van de huisarts of een medisch specialist kunt u terecht op het Pijnbehandelcentrum. Als wij uw verwijzing hebben ontvangen, wordt de verwijzing door de pijnspecialist bekeken (=triage). Na de triage ontvangt u, ter voorbereiding op uw gesprek met de pijnspecialist, een brief. Hierin vragen wij u om via de website van Alrijne Ziekenhuis digitaal de patiënten vragenlijst en de kwaliteitsvragenlijst (NVA baseline meting) in te vullen. Nadat wij de ingevulde meting en vragenlijst van u hebben ontvangen, plannen wij een afspraak in bij een van onze pijnspecialisten. U ontvangt hiervoor een aparte afsprakenbrief of een bericht per email.



Het kan voorkomen dat er na de triage direct een pijnbehandeling voor u wordt afgesproken.


Wij zullen dan een afspraak inplannen en de bevestiging van deze afspraak met tijd, locatie, de naam van de pijnspecialist en een informatiefolder van de behandeling naar u toesturen.



Uw bezoek

Heeft u een afspraak bij het Pijnbehandelcentrum locatie Alphen aan den Rijn? Dan meldt u zich een kwartier van tevoren bij de aanmeldbalie in de centrale hal bij de ingang.


Heeft u een afspraak in Leiden of bij een van onze buitenpoli's, dan meldt u zich bij de balie van onze afdeling.


Tijdens het eerste gesprek probeert de pijnspecialist en/of pijnconsulent een totaalbeeld te krijgen van uw klachten, de mate van uw pijn en uw medische voorgeschiedenis. Soms is het nodig om meer gegevens van u op te vragen bij uw huisarts, behandelend arts of van eerder röntgenonderzoek. Ook kan nader onderzoek door een andere arts (bijvoorbeeld neuroloog) nodig zijn.


Pas als de pijnspecialist voldoende gegevens heeft verzameld, wordt er een behandelplan opgesteld en met u besproken.



Behandeling

Uw pijnklachten kunnen op verschillende manieren behandeld worden. Niet iedere behandeling is voor elke patiënt geschikt. Welke behandeling de pijnspecialist voorstelt, hangt dus af van uw persoonlijke omstandigheden. De wachtlijst voor behandeling kan variëren.



Belangrijk

  • Neem uw eventuele röntgenfoto’s of medische correspondentie mee.
  • Als u medicatie gebruikt, vergeet dan niet om een actueel medicatie overzicht mee te nemen. Dit kunt u opvragen bij uw apotheek.
  • Als u bloedverdunners gebruikt, wilt u dit dan melden bij de baliemedewerker en pijnspecialist.
  • Wij vinden het belangrijk dat u de onze informatie goed begrijpt. Neemt u daarom gerust iemand mee naar het gesprek.
  • Als u voor een behandeling komt, zorg dan dat iemand u begeleidt. U mag na een behandeling niet alleen deelnemen aan het verkeer.

Wachtlijst

Soms is de toeloop van patiënten zo groot dat we patiënten op een wachtlijst moeten plaatsen. Wij beseffen dat dit vervelend voor u is, maar hopen op uw begrip.

Tot slot

Wat neemt u mee?
  • uw (geldige) identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs);
  • uw medicatie-overzicht. Dat is een lijst met de medicijnen die u nu gebruikt. U haalt deze lijst bij uw apotheek.
Heeft u een andere zorgverzekering of een andere huisarts? Of bent u verhuisd? Geef dit dan door. Dat kan bij de registratiebalie in de hal van het ziekenhuis.
Zorgt u ervoor dat u op tijd bent voor uw afspraak? Kunt u onverwacht niet komen? Geeft u dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Dan maken we een nieuwe afspraak met u.


Bereikbaarheid Pijnbehandelcentrum

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Dan kunt u ons bellen.
Het secretariaat van het Pijnbehandelcentrum van Alrijne is te bereiken op maandag t/m vrijdag van 08.30 - 12.00 uur en 13.30 - 15.30 uur via 071 582 8039.

Het Pijnbehandelcentrum Leiden heeft routenummer 63
Het Pijnbehandelcentrum Alphen a/d Rijn heeft routenummer 50.