Flinke wachtlijsten
Alrijne Ziekenhuis heeft bij diverse specialismen flinke wachtlijsten voor niet-spoedeisende zorg. In de eerste plaats vinden we dat een hele vervelende situatie. We willen heel graag goede zorg verlenen aan alle patiënten in ons verzorgingsgebied. Meerdere oorzaken spelen een rol bij de wachttijd.
De toenemende wachtlijsten zijn een landelijke trend, zoals ook Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) onlangs constateerde. Dat komt onder meer doordat we langer leven, met meer (chronische) aandoeningen. Dat betekent dat de zorgvraag sterk aan het toenemen is en dat merken we elke dag. Daarnaast hebben we te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Die combinatie maakt dat de wachtlijsten snel groeien.
Spoedeisende zorg kan altijd terecht
Belangrijk: voor spoedeisende zorg kunt u altijd bij ons terecht.
Wachtlijstbemiddeling zorgverzekeraar
Als patiënt kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar en om wachtlijstbemiddeling vragen. De wachttijden kunnen per specialisme en per ziekenhuis verschillen. Uw zorgverzekeraar kan nagaan of er een kortere wachttijd is in een ander ziekenhuis.
Toegangstijden poliklinieken en wachttijden OK
U kunt deze pagina de toegangstijden en wachttijden per specialisme zien.
Verzorgingsgebied Alrijne
We concentreren ons op de patiënten in ons eigen verzorgingsgebied. U kunt hier zien welke gemeenten bij ons verzorgingsgebied horen.
Wie bepaalt of iets spoed is?
Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Afhankelijk van de noodzaak kan het zijn dat patiënten langer moeten wachten op een afspraak dan dat ze gewend zijn. Wacht u op een afspraak en voelt u zich zieker worden? Neem contact op met uw huisarts of de polikliniek waar u een verwijzing voor heeft gekregen. Wij bekijken samen met u de mogelijkheden.
Hoe word ik over een afspraak geïnformeerd?
U krijgt een bevestigingsbrief met informatie over uw afspraak (ook als het om een belconsult gaat). Daarnaast krijgt u, indien uw telefoonnummer en e-mailadres bij ons bekend zijn, een e-mailherinnering en smsbericht.
Vlak voor mijn afspraak (minder dan 24 uur van tevoren) heb ik klachten die passen bij het coronavirus. Wordt het wegblijftarief in rekening gebracht als ik niet kom?
Als u last heeft van verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid of koorts adviseren wij u om thuis te blijven. Bel wel uw afspraak af (het telefoonnummer staat op de bevestigingsbrief). Hiervoor zullen wij geen kosten in rekening brengen.
Waarom krijg ik een telefonische afspraak in plaats van een fysieke afspraak?
Wij leveren op dit moment zoveel mogelijk zorg op afstand. Uw specialist bepaalt op basis van uw situatie of dat kan, of dat u wordt uitgenodigd op de poli.
Waarom krijg ik een factuur van een afspraak op afstand?
Door de coronacrisis worden afspraken vaker op afstand uitgevoerd, bijvoorbeeld telefonisch of via beeldbellen. Zo kan zoveel mogelijk reguliere zorg doorgaan en hoeft u als patiënt niet onnodig naar het ziekenhuis te komen.
Dit betekent dat u een rekening kan ontvangen voor een periode waarin u alleen op afstand contact heeft gehad met het ziekenhuis. Op de factuur van de zorgverzekeraar staat een overzicht van de activiteiten die zijn uitgevoerd voor uw behandeling. Het kan zijn dat op de factuur bijvoorbeeld een ‘eerste polikliniekbezoek’ wordt genoemd, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis geweest bent. Dat komt omdat de term niet in alle systemen is aangepast.
Voor het bedrag op de factuur maakt het niet uit of u in het ziekenhuis bent geweest, of een afspraak per telefoon, mail of beeldverbinding heeft gehad. Dat is landelijk zo afgesproken met de Nederlandse Zorgautoriteit.
Veiligheid
Kan ik veilig naar Alrijne?
Ja. Naast het invoeren van deze extra voorzorgsmaatregelen blijven alle bestaande protocollen in Alrijne van kracht. Verder vragen we onze patiënten en bezoekers vooraf om alert te zijn op klachten die op corona kunnen wijzen.
Moet ik een mondmasker dragen?
Heeft u klachten en moet u toch in het ziekenhuis zijn? Draag dan een mondneusmasker.
Mag ik een faceshield dragen in plaats van een mondmasker?
Nee, dat mag helaas niet. Volgens de landelijke richtlijn kunt u dit niet vervangen door een faceshield/spatscherm. Natuurlijk kunt u een faceshield dragen als u dat prettig vindt, maar zet daaronder dan ook een mondmasker op.
Aan welke regels moet ik mij houden in het ziekenhuis?
Bekijk hiervoor de maatregelen.
Kan ik veilig in een wachtkamer zitten?
Ja, dat kan. Onze wachtkamers zijn veilig ingericht met 1,5 meter afstand tussen de wachtplaatsen. Tijdschriften, kranten en folders zijn weggehaald. Bij de ingang van het ziekenhuis desinfecteert iedereen zijn handen.
Ik heb vragen over de veiligheid van de coronavaccinatie bij vrouwen met kinderwens of zwangerschap, of bij het geven van borstvoeding. Waar kan ik terecht?
Omdat de richtlijnen regelmatig worden bijgewerkt, verwijzen wij voor meer informatie hierover naar de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie & Gynaecologie (NVOG) en naar de site van het RIVM.
Kan ik bloedprikken in het ziekenhuis?
Maak uw afspraak voor bloedprikken bij voorkeur niet bij de priklocatie in Alrijne Leiderdorp, maar bij een priklocatie in de buurt: www.atalmedial.nl/locaties-en-openingstijden
Is het restaurant open?
Ja, u kunt gebruik maken van het restaurant.
Vragen over uw afspraak
U kunt telefonisch contact opnemen met ons Afsprakenbureau via 071 517 85 57.
Medische vragen
Heeft u een medisch inhoudelijke vraag? Neem dan contact op met de desbetreffende polikliniek of afdeling.