Toename zorgvraag
Belangrijke redenen waardoor de vraag naar zorg in Nederland toeneemt zijn vergrijzing, nieuwe behandelmethodes door innovatie en een toename van aandoeningen die met leefstijl hebben te maken. Een van de gevolgen hiervan is dat de wachttijden in de ziekenhuizen oplopen; het duurt steeds langer voordat u als patiënt in een ziekenhuis terecht kunt.
Landelijke afspraken
Om de zorg betaalbaar te houden, zijn in Nederland afspraken gemaakt over hoeveel de kosten van zorg mogen stijgen. Dit is vastgelegd in het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Daarnaast hebben de overheid, gemeenten en partijen als zorgverzekeraars, ziekenhuizen, verenigingen van specialisten, huisartsen en verpleegkundigen in het IZA vastgelegd hoe we samen de zorg anders moeten gaan organiseren. Dit heet zorgtransformatie.
Financiering en zorgplafond
Voor ziekenhuizen in Nederland, waaronder Alrijne, geldt dat ze grotendeels worden gefinancierd door zorgverzekeraars. Ieder jaar maken wij afspraken met deze verzekeraars over hoeveel zorg we kunnen leveren aan patiënten. Dit noemen we plafondafspraken. Deze afspraken bepalen hoeveel behandelingen wij kunnen uitvoeren en hoe deze vergoed worden door de verzekeraar.
Dit betekent dat wij de zorg gelijkmatig over het jaar plannen. Daarnaast hebben we mogelijkheden om tijdelijke pieken in de zorgvraag op te vangen. Toch kan het betekenen dat we een patiënt niet direct kunnen helpen. Dit kan komen omdat we het maximale aantal patiënten hebben dat we met ons team zorg kunnen geven. Het kan ook komen omdat we ons plafond hebben bereikt. Vooral nu de zorgvraag in onze regio – Leiden, Leiderdorp en Alphen aan den Rijn – blijft stijgen, merken we dat de wachttijden toenemen. Wij begrijpen dat dit voor u als patiënt vervelend kan zijn.
Samen voor de juiste zorg op de juiste plek
Om de zorgvraag het hoofd te bieden, werken wij samen met huisartsen en andere zorgverleners in de regio aan de zorgtransformatie. Dit betekent dat we kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat de juiste zorg op de juiste plek wordt geleverd. Soms kan een behandeling beter door een huisarts, een fysiotherapeut of in de thuiszorg worden uitgevoerd, en hoeft u niet naar het ziekenhuis te komen. Deze samenwerking met huisartsen helpt om sneller en efficiënter de zorg te bieden die nodig is. We maken hierbij ook gebruik van digitale en innovatieve mogelijkheden, samen met andere zorgorganisaties in de regio.
Zo ontlasten we het ziekenhuis en verkorten we, waar mogelijk, de wachttijden. Ook blijven we in gesprek met zorgverzekeraars voor passende financiering. Samen werken we in de regio aan passende oplossingen voor de toenemende zorgvraag.
Wat betekent dit voor u?
Toch kan het voorkomen dat de wachttijden oplopen. In sommige gevallen kunnen we u daarom niet direct op onze wachtlijst plaatsen. Om u toch zo goed mogelijk te helpen, raden wij u aan contact op te nemen met uw zorgverzekeraar voor wachtlijstbemiddeling. Zorgverzekeraars kunnen u helpen om sneller een beschikbare zorgaanbieder te vinden. Op deze manier kunt u mogelijk sneller worden geholpen, ook al is dat niet direct bij Alrijne. Veel zorgverzekeraars hebben ook informatie over het zorgplafond op de website staan.
Acute zorg altijd beschikbaar
We willen benadrukken dat acute zorg altijd doorgaat, net als de zorg bij bevallingen. Spoedeisende hulp en acute behandelingen worden nooit uitgesteld of beperkt. In situaties waarin directe zorg nodig is, zoals bij een ongeval, hartproblemen of andere spoedsituaties, staat ons team altijd klaar om u zo snel mogelijk te behandelen.
Uw gezondheid en veiligheid staan voorop, en bij acute zorg kunt u erop rekenen dat Alrijne u direct de hulp biedt die u nodig heeft, ongeacht de tijd van het jaar of de afspraken met zorgverzekeraars.