Alrijne heeft in haar werk te maken met veel gegevens. Persoonsgegevens maken hier deel van uit. Ook die van u. U moet erop kunnen vertrouwen dat wij zorgvuldig en vertrouwelijk met uw persoonsgegevens omgaan. Dat is in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geregeld. Hier leest u hoe Alrijne met uw persoonsgegevens omgaat. Ook leest u wat uw privacyrechten zijn. In ons privacystatement kunt u gedetailleerd lezen hoe Alrijne met uw privacy omgaat.
Privacystatement
- Bekijk direct het privacystatement van Alrijne >
Waarvoor hebben we uw persoonsgegevens nodig?
Om ons werk binnen Alrijne goed te kunnen doen is het noodzakelijk om met persoonsgegevens te werken. Wij gebruiken uw persoonsgegevens alleen voor het volgende:
- Uw gegevens zijn nodig om u de zorg te geven die u nodig heeft en om deze zorgvuldig uit te voeren.
- Als het voor u van belang is gebruiken we uw gegevens in contact met andere zorgverleners.
- Ter ondersteuning van de bedrijfsvoering, bijvoorbeeld administratie en financiële afwikkeling.
- Wij gebruiken uw gegevens voor onderwijsdoelen. Goed opgeleide medewerkers zijn nodig om de kwaliteit van onze zorg hoog te houden. Denk daarbij aan studenten die meelopen met de arts.
- Om (wetenschappelijk) onderzoek te doen, kunnen we gebruik maken van (gepseudonimiseerde) persoonsgegevens. Uiteraard volgens strikte richtlijnen die worden gehanteerd binnen de zorg.
- Persoonsgegevens kunnen worden gebruikt om te rapporteren over hoe Alrijne zorg verleent en voor (landelijke) kwaliteitsdoeleinden.
- Het behandelen van klachten en/of geschillen.
- Het beantwoorden van uw vragen.
- Het voldoen aan wettelijke verplichtingen.
- Het verzenden van (digitale) nieuwsbrieven.
- Het beveiligen van uw en onze eigendommen (denk hierbij aan cameratoezicht of bezoekersregistratie).
- In enkele gevallen (en alleen indien noodzakelijk): het waarborgen van de betrouwbaarheid van de informatievoorziening door middel van het gebruik van persoonsgegevens in testomgevingen.
- Het kunnen gebruiken van onze parkeervoorzieningen.
Welke gegevens legt Alrijne van mij vast?
We leggen van u zogenaamde identificerende gegevens vast. Denk aan uw naam, adres, woonplaats, geboortedatum etc. Daarbij zijn we als zorginstelling wettelijk verplicht om uw Burger Service Nummer (BSN) te registreren.
Daarnaast leggen we in verband met uw behandeling ook medische gegevens vast om u zo goed mogelijk te kunnen behandelen. Ook eventuele foto’s of laboratorium uitslagen horen daarbij.
Om vervolgens uw behandeling financieel goed te kunnen afwikkelen, hebben we ook financiële gegevens nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gegevens van uw zorgverzekeraar.
Alrijne legt ook contactgegevens vast van uw contactpersonen. Deze personen heeft u zelf aangewezen. Wij verstrekken alleen informatie over u aan uzelf, of aan de contactpersonen. Al deze gegevens worden vastgelegd in systemen. Binnen Alrijne werken we met HiX, het elektronisch patiëntendossier (EPD) van Chipsoft.
Als u binnen Alrijne Woonzorg verblijft worden uw gegevens vastgelegd in Pluriform Zorg, het elektronisch cliëntendossier (ECD) van Adapcare.
Van de medewerker bij Alrijne worden gegevens vastgelegd voor de personeels- en salarisadministratie voor een goede afwikkeling van de (arbeids)overeenkomst. Ook worden de adresgegevens gebruikt voor het verzenden van het personeelsblad. Voor de uitoefening van bepaalde functies is het verplicht om enkele gezondheidsgegevens te registreren, bijvoorbeeld vaccinaties.
Van verwijzers (bijvoorbeeld huisartsen, verloskundigen) leggen we contactgegevens vast voor een goede informatievoorziening over uw behandeling en voor het verzenden van onze nieuwsbrief.
Wij leggen alleen persoonsgegevens vast als dat mag volgens de wet. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat we uw toestemming hebben, er met u een overeenkomst is of we een wettelijke plicht hebben.
Niet meer persoonsgegevens verwerken dan nodig
Als wij binnen Alrijne om uw gegevens vragen, geven we daar ook bij aan of dat noodzakelijk of verplicht is. Ook geven we aan wat de gevolgen zijn als u geen gegevens verstrekt. Het uitgangspunt is altijd dat wij niet meer persoonsgegevens verwerken dan nodig. Onder het kopje ‘Waarvoor hebben we uw gegevens nodig?’ (hierboven) leggen we uit waarvoor dat is.
Met wie wisselen we gegevens uit?
Alrijne deelt alleen persoonsgegevens met anderen als:
- dit volgens de wet verplicht of toegestaan is.
- dat is vastgelegd in een overeenkomst.
- u daar zelf toestemming voor geeft.
Slaan we gegevens op in het buitenland?
Uw persoonsgegevens kunnen, in opdracht van Alrijne, worden verwerkt buiten landen van de Europese Economische Ruimte (EER). Als er verwerking van uw persoonsgegevens plaatsvindt buiten de EER, stelt Alrijne vast dat er sprake is van een beschermingsniveau in lijn met de vereisten vanuit de AVG, waaronder het gebruik van de door de EU voorgeschreven Standard Contractual Clauses.
Hoe lang worden uw gegevens bewaard?
Alrijne bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is. Bij het kopje ‘Waarvoor hebben we uw persoonsgegevens nodig?” leggen we uit waarvoor dat is. Hierna worden de gegevens vernietigd. Een uitzondering is dat het bij wet geregeld kan zijn dat bepaalde gegevens langer moeten worden bewaard.
Wat doen wij om uw persoonsgegevens te beveiligen?
Alrijne neemt passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onjuiste verwerking. Uw persoonsgegevens zijn vertrouwelijk en zo gaan wij ook met deze data om. Alrijne houdt zich aan normen en richtlijnen. Een aantal maatregelen zijn versleuteling van data, beveiligde mail en toegangscontrole zowel met een badge/toegangspas als toegang tot de systemen. Alleen geautoriseerde medewerkers hebben toegang tot (bepaalde) systemen. Iedereen die werkzaam is voor Alrijne heeft een geheimhoudingsplicht getekend. Bedrijven en organisaties die in opdracht van Alrijne gegevens verwerken tekenen een zogenaamde ‘verwerkersovereenkomst’. Hierin is vastgelegd dat ook deze bedrijven dezelfde maatregelen treffen om gegevens te beveiligen.
Functionaris Gegevensbescherming
Alrijne heeft een eigen Functionaris Gegevensbescherming. De functionaris gegevensbescherming is onafhankelijk en heeft als taak om toezicht te houden op het naleven van de privacywetgeving. Ook adviseert de functionaris Alrijne hoe de privacywetgeving moet worden toegepast.
Als u vragen heeft over privacy kunt u ze aan de functionaris gegevensbescherming stellen. Stuur uw vraag per mail aan functionarisgegevensbescherming@alrijne.nl
Toezichthouder
De toezichthouder op de privacywetgeving in Nederland is de Autoriteit Persoonsgegevens. Heeft u vragen of klachten die u niet met Alrijne wilt of kunt bespreken? Neem dan contact op met de Autoriteit Persoonsgegevens via de website www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Wijzigingen
Het privacystatement van Alrijne kan worden gewijzigd. Deze wijzigingen worden bekend gemaakt op de website van Alrijne.
Uw rechten
Op grond van de wet heeft u verschillende rechten. We zetten deze privacyrechten voor u op een rijtje:
- Het recht om de eigen gegevens in te zien
U heeft het recht de door Alrijne van u verwerkte persoonsgegevens in te zien. - Het recht om gegevens te wijzigen en/of te (laten) verwijderen
U heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken te corrigeren of aan te vullen als deze feitelijk onjuist of onvolledig zijn. U heeft het recht om ons te verzoeken uw gegevens te verwijderen. - Het recht om bezwaar te maken
Het recht van bezwaar houdt in dat u vanwege uw specifieke situatie bezwaar kunt maken tegen bepaalde verwerkingen van uw persoonsgegevens. U heeft dit recht alleen bij alle verwerkingen die niet zijn gebaseerd op uw toestemming, het op uw verzoek nemen van precontractuele maatregelen en/of de uitvoering van de met u gesloten overeenkomst, het voldoen aan wettelijke verplichtingen of het beschermen van vitale belangen van uzelf of anderen.
Wanneer u bezwaar maakt tegen het gebruik van uw persoonsgegevens om u te informeren over activiteiten van Alrijne en soortgelijke (‘direct marketing’) verwerkingen, dan zullen wij dit bezwaar altijd honoreren. Uw gegevens zullen vervolgens niet langer voor de (direct) marketingdoeleinden worden gebruikt.
- Het recht om gegevensverwerking te beperken
U heeft onder omstandigheden ook het recht op de beperking van de verwerking van uw gegevens. Dit houdt kortgezegd in dat Alrijne de verwerking van uw gegevens tijdelijk "bevriest". U kunt dit recht inroepen in vier situaties:
- In afwachting van de beoordeling van het verzoek om gegevens te wijzigen;
- Indien gegevens eigenlijk gewist zouden moeten worden, maar u geen verwijdering wenst;
- Indien Alrijne de gegevens niet langer nodig heeft, terwijl u de gegevens wel nodig heeft voor (de voorbereiding op) een rechtszaak;
- In afwachting van de beoordeling van een bezwaar.
- Recht op gegevensoverdraagbaarheid (dataportabiliteit)
U heeft het recht om de door u aan Alrijne verstrekte gegevens (terug) te ontvangen in een gangbaar bestandsformaat. Dit recht geldt alleen voor de persoonsgegevens die wij van u verwerken op grond van uw toestemming of een met u gesloten overeenkomst.
Het recht op dataportabiliteit geldt ook voor een deel van de gegevens in medische dossiers. De persoonsgegevens die u zelf actief en bewust heeft verstrekt, vallen onder het recht op dataportabiliteit. Dat geldt ook voor de gegevens die u indirect heeft verstrekt door het gebruik van een dienst of een apparaat. Een voorbeeld hiervan zijn gegevens die een pacemaker of een bloeddrukmeter genereert.
De gegevens in het medisch dossier die niet direct of indirect door het gebruik van een dienst of een apparaat door u zijn verstrekt, vallen niet onder het recht op dataportabiliteit. Het recht op dataportabiliteit geldt bijvoorbeeld niet voor de conclusies, diagnoses, vermoedens of behandelplannen die de behandelend arts op basis van de door u als patiënt/cliënt verstrekte gegevens vaststelt.
- Het recht om de toestemming in te trekken
Voor gegevens die wij verwerken op basis van uw toestemming, heeft u te allen tijde het recht een eenmaal gegeven toestemming in te trekken. Wij zullen de verwerking dan onmiddellijk staken. Het intrekken van de toestemming heeft geen terugwerkende kracht; alle verwerkingen die al hebben plaatsgevonden blijven dus rechtmatig.
Uitoefening van uw rechten
Het uitoefenen van uw rechten is voor u kosteloos, behoudens misbruik. U oefent de rechten uit door contact op te nemen via de contactgegevens die bovenaan deze privacyverklaring zijn opgenomen of door een mail te sturen naar functionarisgegevensbescherming@alrijne.nl.
Termijnen
Wij zullen uw vragen/verzoeken in beginsel binnen een maand beantwoorden. Mocht de beantwoording van uw vraag/verzoek onverhoopt meer tijd kosten, dan zullen wij u hierover binnen een maand informeren. Vanwege de complexiteit van de verzoeken en/of het aantal verzoeken, kan het zijn dat de beantwoordingstermijn in totaal oploopt tot drie maanden.
Identificatie
Wij kunnen, als wij dat noodzakelijk vinden, bij alle vragen en/of verzoeken om bewijs van uw identiteit vragen. Dit doen wij om te voorkomen dat we persoonsgegevens aan de verkeerde partij verstrekken of ten onrechte wijzigingen aanbrengen in uw persoonsgegevens of de wijze waarop die persoonsgegevens door ons worden verwerkt.
Persoonlijke afweging bij ieder verzoek
Wij wijzen u erop dat de hiervoor beschreven rechten geen absolute rechten zijn. Er kunnen omstandigheden zijn, waardoor we aan een bepaald verzoek geen gehoor kunnen geven. We zullen ieder verzoek steeds op zijn eigen merites beoordelen. Mochten we toch aan een bepaald verzoek geen gehoor (kunnen) geven, dan zullen we dit uiteraard gemotiveerd aan u kenbaar maken.
Het staat u uiteraard vrij om vragen te stellen met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens binnen Alrijne. Als u verder nog vragen of opmerkingen heeft over hoe Alrijne met uw privacy omgaat, of een beroep wilt doen op één van uw wettelijke privacyrechten, kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming door een mail te sturen aan: functionarisgegevensbescherming@alrijne.nl.
De veelgestelde vragen hebben we ook voor u op een rijtje gezet.
Welke informatie legt Alrijne van mij vast?
Alrijne legt alle informatie vast die nodig is om u goed te kunnen behandelen en te verzorgen.
Welke informatie deelt Alrijne van mij met anderen?
Voor uw behandeling kán het nodig zijn dat wij medische gegevens van u delen met andere zorgprofessionals buiten Alrijne. Wij zullen dit nooit zonder uw toestemming doen. Bij patiënten die worden ontslagen uit Alrijne sturen wij standaard een brief met gegevens over de behandeling en eventuele nazorg naar de eigen huisarts. Bij nieuwe bewoners in verpleeghuis Leythenrode en Oudshoorn sturen wij standaard een brief naar de eigen huisarts.
Alleen de door u aangewezen contactpersoon (maximaal twee) krijgt informatie over uw opname of inhuizing, als de contactpersoon daarom vraagt. Andere familieleden, vrienden of bezoekers krijgen deze informatie dus niet.
Verder delen we uw (gepseudonimiseerde) persoonsgegevens voor wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsdoeleinden, uiteraard volgens strikte richtlijnen die worden gehanteerd binnen de zorg. Meer informatie vindt u op de pagina Rechten en plichten wetenschappelijk onderzoek.
Wie kunnen mijn gegevens inzien?
Alleen uw behandelend arts(en) en de medewerkers van het ziekenhuis of verpleeghuis die rechtstreeks betrokken zijn bij uw behandeling, mogen uw persoonlijke en medische gegevens inzien. Dit geldt ook voor de medewerkers die de (financiële) administratie en andere interne beheers- en kwaliteitsactiviteiten doen, maar alleen voor zover dat voor hun taakuitoefening noodzakelijk is. Alle medewerkers van Alrijne hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Er is een logging- en sanctiebeleid voor het gebruik van de patiënten- en cliëntendossiers.
Hoe gaat Alrijne om met privacy in de spreekkamer, patiëntenkamer of aan de balie in het ziekenhuis?
U heeft het recht om onderzocht en behandeld te worden buiten het gezichtsveld en gehoor van anderen. Wij doen ons best uw privacy op poliklinieken en verpleegafdelingen te waarborgen. Als u bijvoorbeeld bent opgenomen op een vierpersoonskamer kan dit lastig zijn. Mocht er een situatie zijn waarin u graag meer privacy wilt, geeft u dit dan aan bij het ziekenhuispersoneel. Zij zullen hun best doen u zoveel mogelijk privacy te bieden.
Wij vragen u aan onze balies wat afstand te houden tot u aan de beurt bent. Zo respecteert u ook de privacy van andere patiënten.
Hoe gaat Alrijne om met privacy op de woning, afdeling, huiskamer of in de gemeenschappelijke ruimtes in het verpleeghuis?
U heeft het recht om onderzocht en behandeld te worden buiten het gezichtsveld en gehoor van anderen. Wij doen ons best uw privacy te waarborgen. Als u bijvoorbeeld verblijft in een tweepersoonskamer kan dit lastig zijn. Mocht er een situatie zijn waarin u graag meer privacy wilt of vindt dat we meer privacy moeten bieden aan uw naasten, geeft u dit dan aan bij de medewerkers. Zij zullen hun best doen u of uw naasten zoveel mogelijk privacy te bieden.
Ik ben patiënt van Alrijne en ik wil mijn dossier inzien of ik wil een afschrift van mijn dossier
Dat kan. Als patiënt van Alrijne kunt u op de pagina Mijn dossier inzien daar meer over lezen.
Ik ben bewoner van Verpleeghuis Leythenrode of Verpleeghuis Oudshoorn en ik wil mijn dossier inzien.
Dat kan. U kunt dit aangeven bij de zorgverlener van uw woning.
Ik ben bewoner van Verpleeghuis Leythenrode of Verpleeghuis Oudshoorn en ik wil een afschrift van mijn dossier.
Dat kan. U kunt dit opvragen bij het medisch secretariaat, bereikbaar via SecretariaatTeamMedisch@alrijne.nl.
Ik wil mijn dossier aanvullen of wijzigen
Dat kan. Op deze pagina (link website/mijn dossier inzien) kunt u als ziekenhuispatiënt daar meer over lezen.
Voor bewoners van verpleeghuis Leythenrode of verpleeghuis Oudshoorn kunt u dit aanvragen bij het medisch secretariaat, bereikbaar via SecretariaatTeamMedisch@alrijne.nl.
Ik wil (een deel van) mijn dossier verwijderen
Dat kan als uw behandelend arts daarmee instemt. Let op, verwijdering van (een deel) van uw dossier is onomkeerbaar en brengt mogelijk risico’s met zich mee voor medisch handelen in de toekomst. Uw gegevens worden verwijderd uit de actuele databases van Alrijne. In back-up systemen blijft uw dossier mogelijk nog enige tijd beschikbaar.
Ziekenhuispatiënten kunnen op deze pagina (link website/mijn dossier inzien) daar meer over lezen.
Bewoners van verpleeghuis Leythenrode of verpleeghuis Oudshoorn kunnen dit aanvragen bij het medisch secretariaat, bereikbaar via SecretariaatTeamMedisch@alrijne.nl.
Ik wil het dossier van iemand anders inzien of een afschrift daarvan opvragen
Dat kan niet, tenzij u daarvoor toestemming heeft van de betreffende patiënt/cliënt of de wettelijk vertegenwoordiger bent. U heeft schriftelijke toestemming nodig (machtiging) als de patiënt/cliënt niet aanwezig is bij de inzage of voor het aanvragen van het afschrift. Als ziekenhuispatiënt kunt u op de pagina Mijn dossier inzien daar meer over lezen.
Voor bewoners van verpleeghuis Leythenrode of verpleeghuis Oudshoorn kunt u dit aanvragen bij het medisch secretariaat, bereikbaar via secretariaatTeamMedisch@alrijne.nl
Ik wil het dossier van iemand anders aanvullen of wijzigen
Dat kan niet, tenzij u daarvoor schriftelijke toestemming (machtiging) heeft van de betreffende patiënt/cliënt of als u de wettelijk vertegenwoordiger bent. Voor ziekenhuispatiënten kunt u op deze pagina (link website/mijn dossier inzien) daar meer over lezen.
Voor bewoners van verpleeghuis Leythenrode of verpleeghuis Oudshoorn kunt u dit aanvragen bij het medisch secretariaat, bereikbaar via SecretariaatTeamMedisch@alrijne.nl.
Wat doet Alrijne voor mijn privacy?
Zie privacystatement van Alrijne >
Ik heb een vraag over mijn privacy
U kunt altijd vragen stellen over de verwerking van uw persoonsgegevens binnen Alrijne. Als u verder nog vragen of opmerkingen heeft over hoe Alrijne met uw privacy omgaat, of een beroep wilt doen op één van uw wettelijke privacyrechten, kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming: functionarisgegevensbescherming@alrijne.nl.
Heeft Alrijne een register met daarin een overzicht van alle persoonsgegevens die wij verwerken?
Ja, Alrijne houdt een dergelijk register bij. Dit kan worden opgevraagd door de Autoriteit Persoonsgegevens, indien deze dat noodzakelijk vindt in zijn toezichthoudende rol.
Wat doen jullie tegen hacken?
Alrijne heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen voor de beveiliging van uw en onze gegevens. Naast het installeren van diverse technieken zoals firewalls, hebben we ook speciale software die al het netwerkverkeer monitort. Een van onze organisatorische maatregelen is de verplichte e-learning informatiebeveiliging voor onze medewerkers.
Wat doen jullie tegen datalekken?
De medewerkers van Alrijne gaan zeer zorgvuldig om met uw gegevens. Toch kan er onverhoopt iets mis gaan. Alrijne heeft een procedure hoe datalekken moeten worden gemeld binnen Alrijne. Daarbij worden altijd de functionaris gegevensbescherming en de raad van bestuur geïnformeerd. Wij melden een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens volgens hun richtlijnen, en indien nodig bij de betrokkenen.
Na evaluatie van een datalek nemen we maatregelen om een dergelijk datalek in de toekomst te voorkomen.
Gebruikt Alrijne Cookies op de website?
Ja. Onze cookieverklaring geeft u daarover meer informatie.
Heeft Alrijne een functionaris gegevensbescherming?
Ja, Alrijne heeft sinds juli 2017 een functionaris gegevensbescherming (FG) benoemd.
Bent u werkzaam bij Alrijne?
Ook van alle medewerkers worden persoonsgegevens vastgelegd. Die hebben we nodig om bijvoorbeeld het salaris te kunnen uitbetalen of ons personeelsblad te kunnen toesturen. Kijk voor meer informatie hierover op het intranet van Alrijne.
Wat moet ik doen als ik post of een e-mail krijg die niet voor mij bestemd is?
Mocht u onverhoopt een e-mail of post van Alrijne hebben ontvangen, die niet voor u was bestemd, neem dan contact op via info@alrijne.nl of bel naar 071 582 8282.