Wat is online inzage van mijn medisch dossier?
Als u 12 jaar of ouder bent en geregistreerd bent in Alrijne Ziekenhuis heeft u toegang tot het portaal MijnAlrijne. U kunt hier een deel van uw medisch dossier inzien. Door de inzage kunt u zich beter voorbereiden op het bezoek aan het ziekenhuis en gesprekken met uw zorgverlener. Zodat u samen met uw zorgverlener betere beslissingen kunt nemen over zorg, diagnose of behandeling.
Hoe kan het dat ik niet al mijn gegevens vindt in MijnAlrijne?
In MijnAlrijne ziet u een deel van de informatie die vanaf 25 november 2016 is ingevoerd in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Gegevens van voor 25 november 2016 zijn voor u niet zichtbaar, maar wel voor uw zorgverlener.
Wilt u uw gehele medisch dossier inzien? Dan kunt u een kopie opvragen.
Wat moet ik doen als onjuiste gegevens in MijnAlrijne staan?
De informatie in MijnAlrijne komt direct uit uw medisch dossier van Alrijne Ziekenhuis. Als informatie niet klopt dan kunt u dat tijdens uw volgende afspraak met uw arts bespreken. Uw informatie wordt bij elk bezoek bijgewerkt in uw medisch dossier.
Ik heb problemen met het invullen van de vragenlijst. Wat moet ik doen?
Indien u problemen ondervindt bij het invullen van de vragenlijst, kunt u deze ook invullen in het ziekenhuis op de dag dat u een afspraak heeft. Wilt u dan 20 minuten eerder naar het ziekenhuis komen? Dank u.
Waarom moet ik inloggen met DigiD?
U hebt alleen toegang tot uw medisch dossier wanneer u inlogt via DigiD met sms-verificatie of via de DigiD-app. Op deze manier zorgen wij er voor dat uw gegevens goed beveiligd zijn en dat uw privacy niet in het gevaar komt. De extra controle is om te verifiëren dat de juiste persoon toegang krijgt tot de gegevens.
Wat moet ik doen als ik geen DigiD heb of mijn DigiD ben vergeten?
U kunt een (nieuwe) DigiD aanvragen via www.digid.nl.
Ik heb wel DigiD, maar niet met sms-functie of de DigiD-app. Kan ik wel inloggen?
Nee, u kunt dan niet inloggen. Lees op deze pagina hoe u de sms-functie of de DigiD-app kunt gebruiken.
Ik wil inloggen voor iemand anders, kan dat?
U kunt het medisch dossier van uw kind inzien. Voor de aanvraag voor een machtiging voor een kind tot 12 jaar is geen toestemming van het kind zelf nodig. Als een kind tussen de 12 en 16 jaar is, moet het kind ook zelf tekenen voor deze machtiging. Vanaf 16 jaar hebben kinderen uitsluitend zelf toegang. Lees verder.
Ik heb problemen met inloggen. Wat kan ik doen?
U kunt eerst de volgende zaken controleren:
- U hebt alleen toegang tot MijnAlrijne als u in Alrijne Ziekenhuis bent geweest voor een consult of behandeling.
- Er is iets met uw DigiD. Ga dan naar www.digid.nl voor meer informatie.
- Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden. Heeft u bijvoorbeeld een computer met Internet Explorer 8? Dan moet u uw browser upgraden met Internet Explorer 9.
Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?
Toegang tot uw medische gegevens kan alleen via DigiD. Dit zorgt ervoor dat uw gegevens goed beveiligd zijn en dat uw privacy gewaarborgd is, volgens de Wet bescherming persoonsgegevens.
U kunt ook zelf bijdragen aan de veiligheid van uw gegevens.
Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens?
Wij willen graag weten hoe vaak MijnAlrijne wordt gebruikt. Daarom registeren we elke keer dat u inlogt en welke pagina's u bezoekt.
Ik ben automatisch uitgelogd uit MijnAlrijne. Waarom is dat?
Om de privacy van uw gegevens te waarborgen wordt u, als u meer dan 15 minuten uw toetsenbord niet gebruikt, automatisch uitgelogd uit MijnAlrijne. Wij raden u aan om altijd uit te loggen als u klaar bent of als u uw computer verlaat.
Ik heb problemen met het invullen van de vragenlijst. Wat moet ik doen?
Indien u problemen ondervindt bij het invullen van de vragenlijst, kunt u deze ook invullen in het ziekenhuis op de dag dat u een afspraak heeft. Wilt u dan 20 minuten eerder naar het ziekenhuis komen? Dank u.
Ik begrijp de medische taal in MijnAlrijne niet. Wat moet ik doen?
In MijnAlrijne vindt u verschillende externe websites waar u meer informatie kunt vinden. Wellicht helpen deze websites u. Als u er niet uit komt, kunt u uw vragen opschrijven en deze stellen bij uw eerstvolgende afspraak.
Kan ik uitslagen inzien zonder eerst contact met een arts te hebben?
Ja. In MijnAlrijne worden de meeste uitslagen zonder vertraging getoond. Alleen een PET/CT-scan is na negen dagen beschikbaar.
U bepaalt zelf of u uitslagen vooraf wilt bekijken. Het kan zijn dat er enige tijd overheen gaat voordat u hierover contact heeft met uw arts. De arts wacht vaak eerst alle uitslagen af en bespreekt deze soms ook nog met collega’s voordat hij/zij er met u contact over heeft.
Wat kan ik doen als ik me zorgen maak over de uitslag?
Als de uitslag zeer urgent is, zal de arts contact met u opnemen. Als u een vraag heeft over de uitslag kunt u deze bij de volgende afspraak stellen aan uw behandelend arts. Maakt u zich toch erge zorgen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling waar u onder behandeling bent.
Wat doe ik als de informatie in MijnAlrijne onjuist of onvolledig is?
Noteer welke gegevens onjuist zijn en vraag bij uw eerstvolgende afspraak aan uw zorgverlener om deze gegevens te wijzigen.
Hoe lang duurt het voordat behandelverslagen in MijnAlrijne staan?
U vindt uw behandelverslag niet direct na uw afspraak in MijnAlrijne. Behandelverslagen worden elke dag om middernacht gepubliceerd.
Kan het voorkomen dat ik een uitslag eerder zie dan mijn behandelaar?
Ja, het is mogelijk dat u een uitslag eerder ziet dan uw behandelend zorgverlener. Bij de volgende afspraak legt uw behandelaar uit wat de uitslagen betekenen. Hij/zij heeft alle uitslagen nodig om een volledig beeld van uw situatie te krijgen.
Waarom is het niet mogelijk om gegevens van voor 25 november 2016 in te zien?
Sinds 25 november 2016 werkt Alrijne Ziekenhuis met het elektronisch patiëntendossier. Alle gegevens van voor deze datum zijn wel voor de zorgverlener beschikbaar, maar kunnen vanwege technische redenen niet getoond worden in MijnAlrijne.
Kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?
Ja, dat kan. In het hoofdmenu bovenin vindt u 'Mijn gegevens'. Bij de gegevens die u kunt aanpassen, vindt u de knop 'Wijzigen'. Als deze knop er niet bij staat, kunt u uw gegevens laten wijzigen bij de patiëntenregistratie in het ziekenhuis.
Waarom staat soms de voornaam en soms de achternaam van een zorgverlener weergegeven?
In MijnAlrijne worden artsen met voorletter en achternaam getoond. Voor alle andere zorgverleners vermelden we alleen de functietitel en het specialisme uit privacy overwegingen.
Vind ik in MijnAlrijne ook foto's van bijvoorbeeld een MRI?
In MijnAlrijne kunt u alleen verslagen inzien en geen foto’s. Bij de afdeling Radiologie kunt u beelden opvragen van uw radiologisch onderzoek, bijvoorbeeld een MRI-scan, CT-scan, echo of foto. U kunt dagelijks van 13.30 tot 16.00 uur terecht op de Radiologie afdeling van Alphen aan den Rijn, Leiderdorp en Leiden. Op de pagina Aanvraag beeldmateriaal vindt u meer informatie.
Vind ik ook vragenlijsten voor kinderen in MijnAlrijne?
Nee, vragenlijsten voor kinderen vindt u nog niet in MijnAlrijne.
Kan ik altijd mijn bloeduitslagen inzien?
Wanneer uw bloeduitslagen zijn aangevraagd door een specialist binnen het ziekenhuis kunt u de resultaten vinden op MijnAlrijne. Wanneer het bloedprikken is aangevraagd door de huisarts kunt u de resultaten niet inzien via MijnAlrijne, ook wanneer u wel bloed heeft laten prikken in het ziekenhuis. De uitslag zal dan alleen naar de huisarts verstuurd worden. Wanneer u zelf de resultaten wilt inzien kunt u dit regelen via de huisarts.
Hoe vul ik een digitale vragenlijst in?
U klikt op de knop 'Vragenlijsten' bovenin het menu. Als een vragenlijst voor u klaar staat, kunt u deze starten. De vragenlijst moet in één keer voltooid worden en kan niet tussentijds opgeslagen worden.
Waar kan ik mijn uitslag vinden?
Bovenin het horizontale menu in MijnAlrijne vindt u 'Dossier'. Als u hierop heeft geklikt, vindt u in het menu aan de linkerkant 'Uitslagen'. Vervolgens krijgt u meer informatie over dit onderwerp. Als u dit heeft gelezen en begrepen, kunt u klikken op 'Ga door'. Vervolgens komt u op de overzichtspagina terecht met alle uitslagen. Klik op de afdeling waar u onderzoek heeft gehad en vervolgens vindt u daar uw uitslag. De meeste uitslagen zijn voor u beschikbaar, zodra deze bekend zijn. Alleen Nucleaire Geneeskunde heeft een vertragingstijd. Een PET/CT-scan is na negen dagen beschikbaar.
Kan ik online een afspraak maken?
Nee, deze functionaliteit is in ontwikkeling en binnenkort beschikbaar.
Kan ik mailen met mijn zorgverlener (econsult)?
Nee, deze functionaliteit is in ontwikkeling en binnenkort beschikbaar.
Ik heb vragen over het gebruik van MijnAlrijne.
Lees de gebruikershandleiding en bekijk de instructiefilms.
Met wie kan ik contact opnemen als ik technische vragen heb over MijnAlrijne?
U kunt contact opnemen met onze Helpdesk via 071 517 85 57. De Helpdesk is van maandag t/m vrijdag geopend van 8.00 tot 16.30 uur (m.u.v. feestdagen). U kunt ook een e-mail sturen naar onze Helpdesk via mijnalrijne@alrijne.nl.
Met wie kan ik contact opnemen als ik medisch inhoudelijke vragen heb?
Onze Helpdesk kan uw medische vragen niet beantwoorden. Deze vragen kunt u stellen aan uw zorgverlener(s).
Hoe kan ik suggesties/verbeteringen voor MijnAlrijne doorgeven?
Graag horen wij hoe wij MijnAlrijne kunnen verbeteren. Uw opmerkingen kunt u doorgeven via mijnalrijne@alrijne.nl.
Beantwoording aanvraag
Als een medewerker van Alrijne nog vragen of opmerkingen heeft, vindt u deze in MijnAlrijne. Houd daarom in MijnAlrijne bij “Beelden opvragen” in “Dossier” de beantwoording in de gaten, zeker als u binnen vijf werkdagen nog geen Zorgbericht heeft gekregen per mail.
Ik zie geen onderzoeken als ik inlog in ZorgBericht.
Het kan even duren (tot 4 uur) voordat de gedeelde onderzoeken zichtbaar zijn binnen ZorgBericht. Probeer het op een later moment nogmaals. Zijn de onderzoeken ook dan nog niet te zien binnen ZorgBericht, neem dan contact op met de afdeling Radiologie via de mail: radiologie@alrijne.nl.
De link die ik heb ontvangen werkt niet meer.
De link van ZorgBericht werkt maximaal 14 dagen. Na 14 dagen kunt u de link niet meer gebruiken om in te loggen. U moet dan via MijnAlrijne opnieuw de beelden aanvragen.
Ik heb geen mail ontvangen.
Misschien is de mail in uw ongewenste e-mail binnengekomen. Controleer eerst dit mapje. Heeft u dan nog steeds geen mail ontvangen? Neem dan contact op met de afdeling Radiologie via de mail: radiologie@alrijne.nl.
Ik kan niet inloggen.
Heeft u mail van ZorgBericht ontvangen? Volg dan de stappen voor het inloggen. Om in te kunnen loggen moet u:
- akkoord gaan met de algemene voorwaarden
- een correcte geboortedatum invullen
- de SMS code invullen die u ontvangt op uw mobiele telefoon na het invullen van uw geboortedatum.
De link van ZorgBericht werkt maximaal 14 dagen. Na 14 dagen kunt u de link niet meer gebruiken om in te loggen. U moet dan via MijnAlrijne opnieuw de beelden aanvragen.
Welke dossierinformatie kan ik via ZorgBericht ontvangen?
Via ZorgBericht ontvangt u alleen medische beeldvorming. Deze bestaan uit beelden en verslagen. Andere dossierinformatie zoals labuitslagen of specialistenbrieven zijn niet via ZorgBericht te ontvangen.
Kan mijn dokter/zorgverlener het onderzoek inzien of moet ik dit met hem/haar delen?
Een dokter/zorgverlener van een andere zorginstelling kan niet zomaar uw onderzoeken inzien. Dit kan alleen als u door ons bent doorgestuurd en de andere zorginstelling is aangesloten op TWIIN*. In ZorgBericht heeft u de mogelijkheid om uw beelden te downloaden, zodat u deze mee kunt nemen naar een andere dokter/zorgverlener. Let erop dat dokters/zorgverleners alleen de beelden mogen beoordelen waarvan de kwaliteit goed genoeg is. U kunt daarom uw onderzoeken downloaden in ‘DICOM formaat’. Dit formaat is geschikt voor het vaststellen van een diagnose.
*TWINN is het systeem waarmee beelden en verslagen uitgewisseld kunnen worden.
Ik heb geen SMS ontvangen na het invoeren van mijn geboortedatum.
Controleer in MijnAlrijne bij ‘Gegevens’ of uw mobiele telefoonnummer klopt. Het kan enkele minuten duren voordat u de SMS code ontvangt op uw mobiele telefoon. Als u geen SMS-code ontvangt neem dan contact op met de afdeling Radiologie via de mail: radiologie@alrijne.nl.
Ik kan de link niet openen in mijn internetbrowser.
U kunt proberen de link in een andere internetbrowser te openen. Het bericht van ZorgBericht werkt niet goed in Internet Explorer.
Mijn geboortedatum wordt niet geaccepteerd.
Vul niet zelf uw geboortedatum in, maar kies uw geboortedatum via het kalendertje in het inlogscherm. Controleer in MijnAlrijne of uw geboortedatum klopt. Als uw geboortedatum ook dan nog niet wordt geaccepteerd neem dan contact op met de afdeling Radiologie via de mail: radiologie@alrijne.nl.
Wat is het verschil tussen JPEG en DICOM? Welke moet ik kiezen bij ‘downloaden’?
- JPEG formaat: is vergelijkbaar met het formaat van foto’s wat op uw mobiele telefoon wordt gemaakt. De kwaliteit van de foto’s is echter niet voldoende voor een arts om een diagnose op te kunnen doen.
- DICOM formaat is het bestandsformaat wat wordt gebruikt voor radiologische onderzoeken. De kwaliteit van de beelden is met het DICOM formaat geschikt om diagnose op te kunnen doen. Zorg ervoor dat als u uw beelden doorstuurt naar een arts of zorgprofessional dat dit altijd in DICOM formaat is anders moet er mogelijk opnieuw een onderzoek worden uitgevoerd bij u.
Hoe kan ik mijn onderzoeken bekijken?
U kunt uw onderzoeken bekijken door in te loggen op ZorgBericht en te klikken op de groene knop ‘onderzoek bekijken’.
Tot hoever terug kan ik beelden opvragen?
U kunt beelden die gemaakt zijn vanaf november 2002 opvragen.
Ik heb een inhoudelijke vraag over de beelden, wat moet ik doen?
Als u iets op de beelden ziet waar de arts niet eerder over heeft gesproken, kunt u contact opnemen met uw behandelend arts.
Mijn vraag staat er niet tussen.
Neem contact op via de mail met radiologie@alrijne.nl. Technische vragen over MijnAlrijne kunt u mailen naar mijnalrijne@alrijne.nl.