Daarom focust de afdeling Inkoop zich nu op het bevragen van 30 leveranciers met een groot inkoopvolume; wat doen zij aan duurzaamheid, wat kunnen anderen daarvan leren en eventueel: hoe kan het beter? Daarnaast doen ze al zaken met zo’n 70 ‘groene’ leveranciers, waarbij aankopen worden gedaan met een grote impact op duurzaamheid.

Bij de inkoop van een product wegen allerlei criteria mee in de keuze om voor een bepaalde leverancier te gaan. Zo zijn natuurlijk de prijs en kwaliteit belangrijk, maar ook bijvoorbeeld gebruikersgemak. Sinds enige tijd weegt ook mee hoe duurzaam het product is, met een wegingsfactor van 20%. René vertelt: “Bij de aanschaf van een neuronavigatiesysteem voor de Hybride OK (HOK) was dat bijvoorbeeld heel interessant. Er waren twee partijen met een goed product. Maar toen we hen gingen bevragen op duurzaamheid, bleek één van de twee er met kop en schouders bovenuit te springen.”

Het moet wel op voorraad zijn

Wat duurzaamheid bij een leverancier dan inhoudt is nog niet zo simpel. René: “Duurzaamheid is erg in beweging. We zien een heel breed palet aan duurzame maatregelen bij leveranciers; bij de één draait het om verpakkingsmateriaal of circulariteit, een ander let vooral op C02-uitstoot of energiebesparing en sommigen focussen zich meer op het bredere maatschappelijke plaatje. Wij kijken zoveel mogelijk naar het hele palet. Maar dat is absoluut niet gemakkelijk. We hebben helaas te maken met een situatie waarin de inkoop van bepaalde materialen überhaupt al heel moeilijk is. Onder andere door de coronacrisis ligt voor sommige producten de hele supply chain op z’n gat. Dan gaan we natuurlijk niet zeggen dat we bepaalde injectienaalden niet willen hebben, omdat er plastic omheen zit. Het is een lastig spanningsveld tussen enerzijds ervoor zorgen dat producten op voorraad zijn en anderzijds de meest groene keuze maken.”

Ondanks dat het soms lastig is, krijgt René er vooral energie van. “We werken er echt met het hele team aan! Duurzaamheid begint er echt in te slijpen. Maar ook de samenwerking met de werkvloer en leveranciers is heel waardevol. Zo ben ik bijvoorbeeld echt trots op onze samenwerking met schoonmaakbedrijf Hago Zorg. Met hen hebben we eens in de zoveel tijd een multidisciplinair overleg, waarbij ook Hans Rijsbergen (teamleider schoonmaak en textiel) en Saskia Wesseling (projectleider duurzaamheid) aanschuiven. Met onze contactpersoon Ivo van Hutten hebben we het dan over ontwikkelingen waar we gebruik van kunnen maken, maar ook over hoe wij daarin kunnen bijdragen. Zo hebben we bijvoorbeeld met hen afgesproken dat zij duurzamere waskarren, schoonmaakmiddelen en materialen gebruiken. Daar stond dan een langer lopende samenwerking tegenover.”

Wat is er duurzaam aan de schoonmaak?

Ivo van Hutten, van Hago Zorg: “De werkkarren zijn zo ontworpen dat er bij schade een onderdeel vervangen kan worden en dat dan niet de hele werkkar weg moet. Zo kunnen de karren veel langer gebruikt worden, zonder dat ze hun waarde verliezen. We hebben nu 15 opgeknapte trolleys staan in Leythenrode en Oudshoorn. Daarnaast maken we schoon volgens de microvezelmethode. Daardoor verbruiken we minimaal water, nauwelijks schoonmaakmiddelen en wordt toch de hygiëne gewaarborgd. De schoonmaakmiddelen die we gebruiken voldoen aan het Europees Ecolabel en Cradle to Cradle gold certificaat. En alle microvezeldoeken kunnen aan het einde van hun levensduur worden gerecycled.” René is hier heel blij mee: “Zo bereiken we samen onze duurzame doelen!”

Op de foto staan v.l.n.r. Ivo van Hutten, René Thewessen, een duurzame schoonmaakkar, Hans Rijsbergen en Lydia den Braber, medewerker schoonmaak bij Leythenrode.

 

Terug naar Duurzaam Alrijne
Terug naar Duurzaam Alrijne
Terug naar boven